maandag 29 augustus 2016

Review: Tien grote talenten - Paul Jacobs + VLOG


In de hete zomer van 1985 nodigt de excentrieke miljonair Edouard Schampenberg tien jonge, beloftevolle talenten uit op zijn landgoed in Zuid-Frankrijk. Het zijn maanden van hard werk, jaloerse intriges en schaamteloze liefdesaffaires, die een tragisch einde krijgen als de verleidelijke Kathy Maljeu in de kortste nacht van het jaar dood wordt aangetroffen in de rotspoel van het kasteel.

Dertig jaar later komt ex-televisiemaker Thomas Breens het verhaal toevallig op het spoor tijdens een reis in Frankrijk met zijn vriendin Kristien. Hij krijgt een gouden idee voor een nieuwe documentaire: een reünie van de tien grote talenten in het kasteel van toen. Maar dan blijkt dat oude geheimen en vetes beter met rust kunnen worden gelaten.

Jacobs heeft me niet teleurgesteld; ik heb weer eens ontzettend genoten van dit boek. Zijn verhalen worden met no-nonsense verteld, in een aangenaam ritme dat spanning en ontspanning goed afwisselt en de nieuwsgierigheid blijft prikkelen. Hij schrijft rechttoe rechtaan, zonder te veel af te wijken of te verzuipen in ellenlange omschrijvingen, er zitten lekker veel (scherpe en leuke) dialogen in en de personages staan er echt, komen geloofwaardig over.
Ook dit verhaal vond ik weer origineel gevonden en tot het einde had ik geen idee hoe de vork in de steel zat. Ik kon werkelijk geen negatieve punten aan dit verhaal vinden, het heeft me nergens verveeld, zakte nergens in.
De thrillers van Jacobs zijn er altijd die je in één ruk wilt uitlezen, kwaliteit zonder hoogdravend gedoe, grappig zonder overdreven te doen, intrigerende verhalen met lekker ouderwetse zoektochten, kortom heerlijke wegleesboeken.
Paul Jacobs

ISBN: 9789089244741
Uitgeverij: Houtekiet
Pagina's: 303

Prijs: 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten