woensdag 10 augustus 2016

Review: Mij niet gezien - Meg Rosoff


Mij niet gezien (Picture me Gone) is het nieuwe verhaal van Meg Rosoff, die tien jaar geleden met Hoe ik nu leef (How I live now) de wereld veroverde en vele prijzen in de wacht sleepte. In Mij niet gezien gaat het over de 12-jarige Mila. Als geen ander voelt ze mensen feilloos aan en kan ze situaties goed inschatten.
Wanneer een goede vriend van haar vader vermist wordt, denkt ze te kunnen helpen door naar aanwijzingen te zoeken. Maar wanneer hij onvindbaar blijft, begint ze hevig aan zichzelf te twijfelen. Heeft ze iets belangrijks over het hoofd gezien?

Wat een leuk (jeugd)boek! Vol humor met toch met een serieuze ondertoon. Mila leert tijdens haar zoektocht onder andere dat families vaak ingewikkelder zijn dan op het eerste gezicht gedacht, dat het leven niet altijd rozengeur en maneschijn is, maar ook dat liefde en vriendschap het ten slotte wel winnen. Rosoff geeft die boodschap absoluut niet belerend door, maar scherp en invoelend.
De goed neergezette, geloofwaardige personages zijn ontzettend leuk om te volgen. Wel wennen is het feit dat de auteur geen aanhalingstekens gebruikt bij de dialogen, zodat het niet altijd evident is te weten wanneer iemand iets zegt, maar dat went wel gauw.
Rosoff heeft een geweldige fantasie in haar vertelstijl en gebruikt vaak originele beeldspraken, zodat het verhaal nergens inzakt. Het blijft spannend tot een einde dat ik niet echt zag aankomen.
Leuk young adult boek dat echter ook veel volwassenen zal aanspreken. Een heerlijk tussendoortje voor een zonnige luie dag.
Meg Rosoff

ISBN: 9789024570119
Leeftijd: 12+
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Pagina's: 223

Prijs: 17,99 euro (hardback)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten