Wat
als de geschiedenis zoals wij die kennen nooit heeft plaatsgevonden?
In
deze nachtmerrieachtige dystopie hebben Duitsland en Japan de Tweede
Wereldoorlog gewonnen.
Noord-Amerika is opgedeeld in verschillende territoria:
de westkust is Japans grondgebied, de oostkust maakt deel uit van het enorme
nazirijk. In een neutrale bufferzone tussen beide wereldmachten woont de
mysterieuze schrijver van een underground bestseller op een bewaakt landgoed,
Het Hoge Kasteel. Zijn immens populaire boek, dat verboden is door de Duitsers,
is een herschrijving van de geschiedenis, waarin de asmogendheden wél verslagen
zijn.
Maar
bestaat hij wel echt? En is hij wel wie hij zegt dat hij is? De man in het
hoge kasteel biedt een verontrustende inkijk in een alternatieve wereld.
Onze 'echte' geschiedenis is in een duister verleden veranderd en de vraag
rijst of de werkelijkheid er eigenlijk wel toe doet.
Nadat ik de film Blade Runner gezien had, was ik helemaal geïntrigeerd door de schrijver Philip K. Dick. Denk verder maar aan The Minority Report, Total Recall en The adjustment Bureau en je weet met wat voor kaliber je hier te maken hebt. Daar moest dit verhaal zeker niet voor onderdoen en Philip K. Dick is echt wel een van mijn favoriete Sci-Fi schrijvers. Maar nu over dit verhaal.
Ten
eerste: Ursula la Guin heeft een mooi en lang voorwoord geschreven, wat op zich
al een leuk verhaal vormt.
De
meeste recensenten hebben het erover dat het een verhaal is over een andere
uitslag van de tweede wereldoorlog waardoor Amerika deels Duits, Japans en een
stukje neutraal, quasi onafhankelijk, is geworden. Dat is echter maar één van
de verhalen in dit boek, maar niet hét verhaal. Voor mij zit het verhaal vol
met wendingen die zich vooral in je eigen hoofd afspelen omdat Dick je
geestelijk prachtig weet te manipuleren. Zoveel verschillende lagen en
wendingen die je niet ziet aankomen, dat je bijna niet meer weet waar je aan
toe bent op een gegeven moment. Ik heb het gevoel alsof het boek ook
gedeeltelijk gaat over keuzes maken in je leven, of je lot al vast ligt of niet.
De
eerste helft is een beetje tam, zet de sfeer van een andere wereld waarin de
nazi's aan ruimtevaart doen naar Mars, en bouwt de personages hun karakters
uit. Je voelt wel meteen dat je op weg bent naar het lezen van iets groots.
Zelfs
de personages zijn net als losstaande verhalen, met hun worstelingen over hun
mens-zijn.
Er
zijn veel analyses, uiteenzettingen en conclusies uit de werken van Dick
getrokken, wat soms allemaal erg vermoeiend is. Ik zou zeggen: trek je
conclusies zelf, want iedereen ziet er wat anders in. Maar ik snap het wel, je kan
niet anders dan geïnteresseerd raken in de schrijver en zijn andere werken na
het lezen van dit verhaal.
Je
vindt in het boek bepaalde trucjes terug die nu nog gebruikt worden door
schrijvers en filmmakers. Dick had veel kakelverse originele ideeën, en ik ben
blij dat ik niet in zijn hoofd kan kijken, want dat moet enorm ingewikkeld en
tegelijkertijd fabeltastisch zijn geweest.
Het
boek komt soms chaotisch over, maar in de tweede helft komt alles tot een mooi
organisch geheel samen. Het verhaal is ontzettend unheimlich, beklemmend
spannend zonder actie en geweld, en extreem meeslepend. Het gaf me vaak het
gevoel dat ik in een spiegelpaleis stond met al die weerkaatsingen, met als
gevolg dat je niet meer weet wat de waarheid is. Dick creëert een vreemd soort
paradox, waardoor je gaat twijfelen over wat je weet of denkt te weten. Wat is
realiteit?
En
dan... wanneer je denkt het te snappen, staat op een van de laatste pagina's een
zin die weer alles op zijn kop zet.
Een
gestoord (goed) boek en een goed (gestoord) boek door een geniale schrijver.
Philip K. Dick
ISBN:
9789048831524
Uitgeverij:
Lebowski
Pagina's:
319
Prijs:
19,99
Geen opmerkingen:
Een reactie posten