woensdag 31 augustus 2016

Review: De man in het hoge kasteel - Philip K. Dick

Wat als de geschiedenis zoals wij die kennen nooit heeft plaatsgevonden?
In deze nachtmerrieachtige dystopie hebben Duitsland en Japan de Tweede Wereldoorlog gewonnen.
Noord-Amerika is opgedeeld in verschillende territoria: de westkust is Japans grondgebied, de oostkust maakt deel uit van het enorme nazirijk. In een neutrale bufferzone tussen beide wereldmachten woont de mysterieuze schrijver van een underground bestseller op een bewaakt landgoed, Het Hoge Kasteel. Zijn immens populaire boek, dat verboden is door de Duitsers, is een herschrijving van de geschiedenis, waarin de asmogendheden wél verslagen zijn.
Maar bestaat hij wel echt? En is hij wel wie hij zegt dat hij is? De man in het hoge kasteel biedt een verontrustende inkijk in een alternatieve wereld. Onze 'echte' geschiedenis is in een duister verleden veranderd en de vraag rijst of de werkelijkheid er eigenlijk wel toe doet.

Nadat ik de film Blade Runner gezien had, was ik helemaal geïntrigeerd door de schrijver Philip K. Dick. Denk verder maar aan The Minority Report, Total Recall en The adjustment Bureau en je weet met wat voor kaliber je hier te maken hebt. Daar moest dit verhaal zeker niet voor onderdoen en Philip K. Dick is echt wel een van mijn favoriete Sci-Fi schrijvers. Maar nu over dit verhaal.

Ten eerste: Ursula la Guin heeft een mooi en lang voorwoord geschreven, wat op zich al een leuk verhaal vormt.

De meeste recensenten hebben het erover dat het een verhaal is over een andere uitslag van de tweede wereldoorlog waardoor Amerika deels Duits, Japans en een stukje neutraal, quasi onafhankelijk, is geworden. Dat is echter maar één van de verhalen in dit boek, maar niet hét verhaal. Voor mij zit het verhaal vol met wendingen die zich vooral in je eigen hoofd afspelen omdat Dick je geestelijk prachtig weet te manipuleren. Zoveel verschillende lagen en wendingen die je niet ziet aankomen, dat je bijna niet meer weet waar je aan toe bent op een gegeven moment. Ik heb het gevoel alsof het boek ook gedeeltelijk gaat over keuzes maken in je leven, of je lot al vast ligt of niet.

De eerste helft is een beetje tam, zet de sfeer van een andere wereld waarin de nazi's aan ruimtevaart doen naar Mars, en bouwt de personages hun karakters uit. Je voelt wel meteen dat je op weg bent naar het lezen van iets groots.
Zelfs de personages zijn net als losstaande verhalen, met hun worstelingen over hun mens-zijn.

Er zijn veel analyses, uiteenzettingen en conclusies uit de werken van Dick getrokken, wat soms allemaal erg vermoeiend is. Ik zou zeggen: trek je conclusies zelf, want iedereen ziet er wat anders in. Maar ik snap het wel, je kan niet anders dan geïnteresseerd raken in de schrijver en zijn andere werken na het lezen van dit verhaal.

Je vindt in het boek bepaalde trucjes terug die nu nog gebruikt worden door schrijvers en filmmakers. Dick had veel kakelverse originele ideeën, en ik ben blij dat ik niet in zijn hoofd kan kijken, want dat moet enorm ingewikkeld en tegelijkertijd fabeltastisch zijn geweest.

Het boek komt soms chaotisch over, maar in de tweede helft komt alles tot een mooi organisch geheel samen. Het verhaal is ontzettend unheimlich, beklemmend spannend zonder actie en geweld, en extreem meeslepend. Het gaf me vaak het gevoel dat ik in een spiegelpaleis stond met al die weerkaatsingen, met als gevolg dat je niet meer weet wat de waarheid is. Dick creëert een vreemd soort paradox, waardoor je gaat twijfelen over wat je weet of denkt te weten. Wat is realiteit?
En dan... wanneer je denkt het te snappen, staat op een van de laatste pagina's een zin die weer alles op zijn kop zet.

Een gestoord (goed) boek en een goed (gestoord) boek door een geniale schrijver.
Philip K. Dick