dinsdag 16 augustus 2016

Review: Het Joshua profiel - Fitzek

De als schrijver mislukte Max is een brave en plichtsgetrouwe burger - anders dan zijn broer, die in een gesloten psychiatrische inrichting zit. Maar Max heeft nooit iets illegaals gedaan in zijn leven. Tot nu toe. Binnen een paar dagen zal hij een van de meest verschrikkelijke en weerzinwekkende misdaden plegen waar mensen toe in staat zijn, hij weet het alleen zelf nog niet. Er zijn echter mensen die er wel van afweten en die willen hem vermoorden voordat het te laat is.

Max is een has been schrijver waarvan zijn huwelijk ook niet veel meer voorstelt. Enkel de innige band met zijn pleegdochter houdt hem nog overeind. Tot ze ontvoerd wordt en hij als de ontvoerder wordt gezien. Max gaat op zoek naar haar, met de hulp van zijn criminele broer, en ontdekt zo meer dan hij wilde. Niet alleen wordt het een zoektocht naar zijn dochter, maar ook naar zijn verleden en zichzelf. Bovendien komt hij te weten dat Big Brother wel heel erg ver aan het gaan is.

Het blijkt dat Fitzek al een tijdje meedraait in het thrillergenre en dat hij enorm gewaardeerd wordt. Ik snap wel waarom. Hij heeft een no-nonsense schrijfstijl waardoor je door de pagina's heen raast. De korte hoofdstukken, soms vanuit de ik-persoon van Max, soms uit de derde persoon, zorgen er ook voor dat je verder blijft lezen, telkens ontzettend benieuwd naar het vervolg. En heerlijk veel dialogen, waar ik wel van houd.
Fitzek schrijft dus vloeiend en spannend, dat is een onweerlegbaar feit. Is het verhaal origineel? Ja en nee. De invalshoeken en de twists, die razendsnel op elkaar volgen, geven het de nodige unieke kenmerken, maar de rode draad is een gekend gegeven. Toch brengt Fitzek het zo dat je er een compleet nieuwe visie op krijgt. Je wordt heen en weer geschommeld tussen voorstander en tegenstander zijn en beziet het Big Brother gedoe op manieren waar je vast nooit eerder bij stilgestaan hebt.
De karakters zijn zeker geen doorsnee personages en hoe Max langzamerhand meer over zichzelf en zijn verleden te weten komt, is wel erg goed gedaan, en behoorlijk heftig en diepgravend.
Ook leuk is het nawoord van de schrijver, deze is net zo boeiend en interessant als het verhaal, dus niet overslaan!
Het einde is, zoals zoveel wendingen in het verhaal, compleet onverwacht. Ik dacht echt: jee, dat zag ik niet aankomen, geniaal gevonden!