dinsdag 23 juni 2015

Review: Styxmata - Bavo Dhooge

Ieper 2014. De stad is volop in de ban van de honderdjarige herdenking van WOI. In het In Flanders Fields-museum raken bij een aanslag een aantal bezoekers bevangen door mosterdgas dat is vrijgelaten. Op beelden van de veiligheidscamera is te zien hoe een jonge vrouw ontsnapt. Inspecteur en sapeur Joachim Delacroix, die is overgeplaatst uit Oostende, opent een onderzoek naar de mysterieuze verdwijning.

Delacroix schakelt de hulp in van zijn ex-overste en ex-mens, Raphaël Styx, de zombiecop die in Wenen verblijft. Via het zakhorloge van zijn schoonvader reist Styx geregeld terug in de tijd naar een Weens sanatorium van 1914; zo ontsnapt hij ook aan de gruwelijke zombie die hij is geworden. Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog leert hij in het kuuroord een jonge patiënte kennen. De zombie, wiens hart niet meer klopt, verliest zich in de liefde.

Styx, de zombie-flik, die meer mens geworden is sinds hij als zombie 'ontwaakte', trekt zich regelmatig terug in een sanatorium in het Wenen van 1914. Alleen daar ontsnapt hij aan de gruwelen van zijn nieuwe bestaan. Wanneer hij er in een spiegel kijkt, ziet hij weer de menselijke Styx van vroeger. Maar hij is eenzaam, eenzaam als mens en als zombie. Tot hij er een patiënte ontmoet: Marija. Ze komt hysterisch in het sanatorium terecht, volledig onder het bloed. Styx krijgt een band met haar, ontwikkelt zelfs gevoelens voor haar. In de tijd van nu, waar Styx af en toe naar terugkeert doormiddel van een zakhorloge, vraagt zijn oude partner Delacroix zijn hulp bij het oplossen van een zaak. Na enige twijfel en onder druk geeft hij toe. En dan ontmoet Styx toch nog enkele soortgenoten, een illuster gezelschap met onder andere Kraus, Mahler, Schiller, Goete en vele andere bekende filosofen en kunstenaars. Ze hebben een soort van derde Weense school, bestaande uit zombies, opgericht. Styx is eindelijk niet meer alleen, of toch wel?

Bavo schetste met dit tweede deel een donkerder, meer sinister beeld van het leven van de mens en de zombie. Hoe hij daarmee omgaat, met zijn letterlijk en figuurlijk verval, zijn manier om de honger te stillen, hoe anderen hem zien, geeft Dhooge treffend en met gruwelijke realiteit weer. Je zou zomaar geloven dat Styx ergens rondloopt.
Je krijgt niet alleen meer inzicht in de mens/zombie Styx, maar ook een prachtig geschetst beeld van het Wenen uit de vorige eeuw, de kunstenaars, muzikanten, grote denkers die toen overheersten. Zelfs de politiek komt uitgebreid, maar passend in het verhaal, aan bod.
De auteur heeft niet alleen een spannend verhaal geschreven, maar ook een diepzinnig relaas en met zoveel nieuwe wendingen dat je continu voor verrassingen komt te staan. Heel knap gedaan.
Geen wonder dat de Styx boeken vertaald zijn en binnenkort in Amerika verschijnen, en dat de filmrechten door EyeWorks gekocht zijn. Ze hebben er allemaal een fantastische deal mee gemaakt.
De Styx boeken, nu twee delen binnenkort drie, zijn stuk voor stuk pareltjes. Weliswaar bloederige parels, maar met een prachtige finesse en diepzinnigheid geschreven.
De reeks in een genre proppen is haast onmogelijk, het is eerder een cross-over van horror, detective, zwarte humor, sciencefiction, geschiedenis en liefde (de liefdesscene tussen twee vrijende zombies kun je zowel vertederend als gruwelijk vinden, maar hoe dan ook: romantisch).
Het derde deel mocht er voor mijn part al zijn, want ik zal de getormenteerde Styx en zijn flamboyante ex-collega danig missen.

ISBN: 9789089243737
Uitgeverij: Houtekiet-Fantasy