vrijdag 5 juni 2015

Review: Franse zonden - Paul Jacobs



‘Thomas, ik kan het niet geloven. Ze zeggen dat Pieter voor de trein gesprongen is.’
Als zijn nichtje Thomas Breens smeekt om de zelfmoord van haar man te onderzoeken, leidt zijn speurtocht hem regelrecht naar de Armagnac, in het zinderende, dunbevolkte zuidwesten van Frankrijk. Samen met Kristien, zijn nieuwe vriendin, stuit hij er op duistere familievetes en lang verborgen geheimen, van in de meest eenvoudige boerderij tot in Auch, in het statige paleis van de aartsbisschop zelf.  Als even later ook een beroemde charmezanger onverwacht een eind aan zijn leven maakt, begint Thomas door de bomen het bos te zien. Maar dan wordt ook zijn eigen leven en dat van Kristien bedreigd...



Soms pik ik ter recensie eens een boek van een voor mij nog onbekende auteur, omdat de flaptekst me aanspreekt of de cover van het boek. Zo ging het ook bij 'Franse zonden' van Paul Jacobs. Het sprak me genoeg aan om het een kans te geven en daar heb ik sindsdien geen seconde spijt van gehad. Wel, in tegendeel.
Het is een aparte thriller en waarom dat zo is, is moeilijk te beantwoorden.
Ten eerste zijn het leuke, levensechte personages. Thomas Breens is charmant, grappig, intelligent, maar ook erg menselijk. Hij is allesbehalve perfect, maar doet zijn best, en dat maakt hem des te meer aimabel. Kortom het is een man van vlees en bloed, met zijn driften, fouten, maar ook zijn gaven. Kristien, zijn veel jongere vriendin, is een toffe, aparte vrouw die je meteen mag.
Het plot zit uiterst subtiel en geloofwaardig in elkaar en het blijft spannend tot, werkelijk, het laatste woord.
Maar het zijn vooral de dialogen die me veel plezier hebben bezorgd. Vooral die tussen Kristien en Thomas; ze zijn levendig, humoristisch, leuk en interessant, en bovenal: ze komen niet gekunsteld over. Af en toe zat ik te grinniken om wat ze zeiden of om wat Thomas dacht. De auteur schrijft niet alleen boeiend, maar ook doorspekt met de nodige luchtigheid.
Wat ik ook een sterk punt vond in het boek waren de vele informatieve stukjes die naadloos bij het verhaal pasten. Interessante of ludieke weetjes. Erg leuk was dat!
Het einde was... tja, totaal, compleet onverwachts. Ik had het niet zien aankomen en het was een perfecte afsluiter van een perfecte thriller.
Mijn besluit: ik wil nog meer boeken van deze auteur lezen en eigenlijk hoop ik dat de volgende boeken weer met Thomas Breens en Kristien in de hoofdrollen zullen zijn. Maar zelfs niet... kom maar op met je verhalen, Jacobs!

Mel Hartman

Prijs: 19,99
ISBN: 9789089243720
Uitgeverij: Houtekiet

Pagina's: 287

                                                              Paul Jacobs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten