zondag 25 juni 2023

Review: Opstand in de Nederlanden - Arnout van Cruyningen

‘Opstand in de Nederlanden’ van Arnout van Cruyingen vertelt de volledige geschiedenis van de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648).

In ‘Opstand in de Nederlanden’ vertelt Arnout van Cruyningen de volledige geschiedenis van de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648), ook vaak de Opstand genoemd. In 2023 is het 375 jaar geleden dat de strijd tussen de Lage Landen en het Spaanse koninkrijk ten einde kwam. In ‘Opstand in de Nederlanden’ komen alle hoofdrolspelers aan bod: de edelen Egmont, Horne en Oranje als oppositie tegen de landvoogdes, de koning en zijn dienaren Alva, Parma en Granvelle. Het gaat in op de religieuze hervormingen in het noorden en zuiden, de rol van de steden en de staten, de Republiek met zijn stadhouders en het zuiden onder de aartshertogen, de familie Nassau en de vrede van Münster. De migratie van Vlaamse protestanten naar de Hollandse steden leidde tot een ongekende bloeiperiode: de Gouden Eeuw. Het boek bevat illustraties, een tijdlijn en register.

Review door Tony

Een woelige periode van 1568 tot 1648 die bekendstaat als de tachtigjarige oorlog en gezien wordt als de onafhankelijkheidsstrijd die het begin van Nederland zou worden. Niet alleen was het een onafhankelijkheidsoorlog of verzet tegen de Spaanse overheersing, maar net zo belangrijk is het feit dat het een strijd was tussen protestantse en rooms-katholieke opvattingen.

Het is een prachtig geïllustreerd boek, vol met schilderijen en schetsen van de hoofdrolspelers en de plekken die in deze tijd voorkwamen. De schrijver heeft niet alleen een overzicht gegeven van de oorlog zelf, maar van alle belangrijke spelers en ook bijrol spelers, met een zeer uitgebreide biografie. Het boek focust vooral op de politieke en geloofskwesties, en niet zozeer op de strategische of tactische gebeurtenissen.

Het boek staat vol klare taal (ook oud-Nederlandse teksten), maar heeft de neiging zich af en toe te herhalen. Wat op zich geen slecht iets hoeft te zijn, aangezien het allemaal erg leerzaam en behulpzaam is bij het leren van de ingewikkelde constructie die de maatschappij toen had in de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden. Alleen al door de prachtige illustraties zou je de musea willen bezoeken en het doet je met andere ogen kijken naar de oude gebouwen en kerken die zijn overgebleven.

9789401919326

31 januari 2023

320 pagina's