zondag 25 juni 2023

Review: De villa - Ruth Kelly

De ultieme reality tv-show: tien kandidaten in een luxe villa strijdend om een geldprijs terwijl het wereldwijde publiek de controle over ze heeft. Zou iemand écht doden om te winnen…?

De villa van Ruth Kelly. Het lijkt de ultieme reality-tv-show te worden: tien deelnemers, een luxe villa op een prachtig privé-eiland. Elke seconde live gestreamd naar een wereldwijd publiek dat ongekende controle heeft over degenen die strijden om de geldprijs. Iedere deelnemer heeft geheimen die hij graag verborgen wil houden, en de druk in het paradijs bereikt al snel het kookpunt. Hoever gaan de deelnemers om stemmen van het publiek veilig te stellen? En zou iemand echt doden om te winnen?

Hoewel het concept niet baanbrekend of verfrissend is, is de uitvoering van dit verhaal het absoluut wel. Ik bleef maar doorlezen, kon echt niet stoppen. Zoals eerder gezegd, iedereen kent die datingprogramma's wel, maar toch heeft de auteur er een hedendaagse, unieke touch aan gegeven door het publiek live te laten meestemmen over alles wat er in die villa moet gebeuren.

We lezen om en om hoofdstukken vanuit journaliste Laura in het verleden, die in de villa gedropt wordt om er een verslag voor haar krant voor te schrijven, vanuit de producer haar standpunt in het heden die door de politie wordt ondervraagd nadat er een dode vrouw in de villa is aangetroffen, en daarnaast lezen we ook wat de kijkers van het programma vinden. Al bij al een superboeiende mix van invalspunten die me aan het boek gekleefd hielden.

De auteur heeft perfect en scherpzinnig de psychologie en gruwelen van dergelijke reality-tv  blootgelegd, hoe duister een mens kan worden onder bepaalde omstandigheden, hoe de kijkers alleen maar brood en spelen willen.

Tot op het einde stapelen de verrassingen zich op. Het boek bleek zelfs nog veel beter dan ik aanvankelijk dacht.
Ik heb enorm genoten van dit sterk staaltje schrijven!

9789026162732