maandag 21 juni 2021

Review: Mimic – Daniel Cole

1989. Rechercheur Benjamin Chambers is op het spoor van een seriemoordenaar die met de lichamen van zijn slachtoffers beroemde kunstwerken imiteert. Als Chambers dit onderzoek bijna met zijn leven moet bekopen, loopt de zaak vervolgens dood door gebrek aan bewijs. De moordenaar verdwijnt, zijn verzameling onafgemaakt. 1996. Rechercheur Jordan Marshall heeft zich in rap tempo omhooggewerkt binnen de Londense politie. Ze heeft nieuw bewijs verzameld in de oude zaak en voegt zich bij Chambers en zijn partner om het dossier te heropenen. Maar het onderzoek brengt een nieuwe golf van gruweldaden met zich mee…

Op alles in dit boek ben ik stapelgek. Cole blijft thrillers schrijven van zeer hoog niveau.

Ik vond het ook verfrissend dat het verhaal zich afspeelt in de jaren negentig en iets daarna van de twintigste eeuw, zeg maar pre-internet en pre-mobieltjes.

Rechercheurs Chambers, Winter en Marshall vormen een onwaarschijnlijk, maar sterk en vooral heel erg leuk politie-trio. Ik vond ze stuk voor stuk fantastisch. Chambers, een oude brompot, Winter iets jonger en enthousiast en dan de donkere Marshall met een drugprobleem. Geen typische rechercheurs, maar mensen met gebreken, problemen en donkere eigenschappen.

De seriemoordenaar die Cole in leven heeft geroepen is echt een gestoord type, en hoe hij de moorden pleegt en waarom heeft Cole heel origineel weergegeven. Zwartwit tekeningen van de aangetroffen kunsttaferelen – aka moorden – geven je een nog beter beeld (en je leert ook nog eens wat kunstgeschiedenis bij).

Nogmaals, alles aan deze thriller is meesterlijk bedacht: de spannende jacht op de seriemoordenaar, de personages, de humor, de gruwelen van de menselijke geest, alles!

5 op 5 sterren.

ISBN: 9789024594894