zaterdag 19 juni 2021

Review: Verdwaald – Winchester McFly

Verdwaald is het tweede deel in een nieuwe, gruwelijk spannende serie over occulte moordzaken in Nederland, geschreven door het schrijverscollectief Winchester McFly.

In Verdwaald worden rechercheur David Detta en zijn partner Tess de Winter geteisterd door een eeuwenoude mythe. In de mergelgrotten van Limburg waren al eeuwenlang verhalen rond over een mysterieuze gedaante: de Vlinderman. Wanneer er twee gruwelijk verminkte lichamen gevonden worden, staat er maar één vraag centraal: is de Vlinderman terug of wil iemand de mythe nieuw leven inblazen?

Een bloedstollende, filmisch geschreven thrillerserie van het Nederlandse schrijverscollectief Winchester McFly, dat o.a. de tv-series Smeris, Van God Los en de allereerste Nederlandse Netflix Original-serie Ares schreef. De Detta dossiers geven een inventieve draai aan het bovennatuurlijke genre en zal zeker aanspreken bij de horrorliefhebbers onder de Netflix-generatie.

Wat een fantastisch boek!

Als fan van The X-files herken ik bepaalde overeenkomsten en dat juich ik alleen maar toe. Deze Nederlandse equivalent is minstens even goed, en ik hoop dat ze hiervan een Tv-serie zullen maken.

Rechercheur David Detta, is door gebeurtenissen in het verleden, een gelover. Hij staat open voor het onmogelijke en onverklaarbare. Ik vind hem echt leuk. Ook zijn partner, Tess de Winter, is tof neergezet. Een vrouw die weet wat ze wil en hoewel ze niet gelooft in monsters en dergelijke, staat ze haar partner wel goed bij. Hun wisselwerking bevat soms wat humor, heerlijk!

Het verhaal is goed opgebouwd met voldoende actie en spanning om het in één ruk te willen uitlezen. En dat kan gelukkig, want het boek heeft het formaat van een novelle.

Eigenlijk wil je meteen na het uitlezen verder met nieuwe avonturen van het duo. Je wilt dus het liefst de reeks bingereaden. Ik heb het eerste deel niet gelezen, maar ben het wel van plan.

Heerlijk, vlot, mysterieus en boeiend verhaal met een supertof duo.