woensdag 2 juni 2021

Review: Project Hail Mary – Andy Weir

Ryland Grace is de enige overlevende op een ruimteschip, op een wanhopige en misschien zelfs kansloze missie om de mensheid te redden. Hij weet dit alleen niet meer. Hij kan zich zijn eigen naam niet eens meer herinneren, laat staan de opdracht die hij heeft meegekregen en hoe hij die moet vervullen. Het enige wat hij weet is dat hij heel lang geslapen heeft en nu, miljoenen kilometers van huis, wakker is geworden naast twee dode crewleden. Terwijl zijn herinneringen langzaam terugkeren, realiseert Ryland zich dat hij een onmogelijke taak moet zien te voltooien. En dankzij een onverwachte bondgenoot, heeft hij misschien een kans… Project Hail Mary is een episch verhaal over avontuur, het onbekende en de ijzersterke wil om te overleven.

Wat een fantastisch verhaal weer van Weir.

Ryland Grace is niet de typische held, in tegendeel. Hij is zo heerlijk komisch, ik heb vaak hardop gelachen.

Het verhaal begint dat hij ontwaakt uit coma, maar hij herinnert zich niet waar hij is en wie hij is. Langzamerhand herinnert hij zich alles weer. Hij is de enige overlevende in een ruimteschip dat de wereld moet redden. Het is een zelfmoordmissie, want hij keert niet meer terug. Het is heel slim en leuk bedacht van de auteur dat hij de stukken in het ruimteschip afwisselt met stukken uit het verleden van het hoofdpersonage waarin wordt uitgelegd wat de mensheid bedreigt en hoe hij op dat ruimteschip is terechtgekomen.

Er is veel technische mambojambo, maar dat kun je eventueel overslaan. Toch is dat niet vervelend en zelfs heel leerzaam, en Weir brengt het zo dat het meeste ook voor de leek te begrijpen is.

Ik dacht dat het alleen zou gaan over een man in een ruimteschip, maar niets is minder waar. Er gebeurt ontzettend veel en een paar serieuze wendingen in het verhaal die ik niet verwacht had. Echt ontzettend toffe wendingen. Weir bezit trouwens het talent om het allemaal geloofwaardig over te brengen. Het zou zomaar allemaal kunnen. Het einde is ook weer zo’n verrassing, maar heel goed gevonden.

Ik heb erg genoten van dit boek.

Een dikke vijf op vijf sterren

ISBN: 978901614078