woensdag 2 december 2020

Review: Een kleine geschiedenis van Rusland – Mark Galeotti

 


Rusland is een land zonder natuurlijke grenzen, zonder eenduidige etnische achtergrond, zonder een echte centrale identiteit. En toch is het een van de machtigste landen op aarde, een hoofdrolspeler op het wereldtoneel met een rijke geschiedenis van oorlog en vrede, dichters en revolutionairen.

Mark Galeotti, een van de meest bevlogen Ruslandexperts, weet de geschiedenis van misschien wel 's werelds meest onbegrepen land inzichtelijk te maken. Hij neemt ons mee naar de vorming van een natie, naar oude legendarische helden als Rurik en Vladimir de Grote, naar wonderbaarlijke vorsten als Peter de Grote en Catharina de Grote, naar de opkomst en ondergang van de Romanovs, en natuurlijk naar de Russische Revolutie, de Koude Oorlog, Tsjernobyl en het einde van de Sovjet-Unie. Tot slot beschrijft hij de opkomst van een niet al te opmerkelijke KGB-agent, Vladimir Poetin.

Review voor Tony

De schrijver durft zijn mening te geven, humor te gebruiken en bepaalde ideeën naar voren te brengen die niet alleen van hem zijn.

Deze 220 pagina’s hebben me meer over de geschiedenis, het karakter en de werking van Rusland bijgebracht, dan ik in mijn hele leven heb geleerd.

Op een creatieve manier weet de auteur een standpunt in te nemen, maar toch ondubbelzinnig neutraal te blijven.

Aanrader voor iedereen die meer wil weten over hoe het moderne Rusland werkt. De auteur heeft heel goed aangetoond hoe het verleden je kan helpen bij het begrijpen van het heden.

Dit is het soort auteur dat je als leraar wilt. Aan alle politici die te maken hebben met Rusland, zou ik dit boek aanbevelen.

Op het einde van ieder hoofdstuk geeft de auteur tips voor andere must reads over het onderwerp, en ik ga er zeker een paar van opzoeken.

Lang geleden dat ik nog eens een geschiedenisboek heb gelezen van een schrijver die zo sterk zijn mening durft te uiten.

Ook zitten er in het boek toepasselijke illustraties en kaarten.

Van dit boekje heb ik echt verschrikkelijk genoten!

Vijf op vijf sterren.

 

ISBN: 9789044644692

 

Uitgeverij: Prometheus

Pagina’s: 223

 

Prijs: 19,99 €

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten