woensdag 9 december 2020

Review: Duizend ogen – Samanta Schweblin

Kentukis zijn de nieuwste rage. Overal ter wereld schaffen mensen ze aan, een beetje knullig gefabriceerde panda’s, draakjes of kraaien, surrogaathuisdieren die gezelschap betekenen. De koper beslist welke kentuki hij koopt, maar hij weet niet wie degene is die het via software op afstand bestuurt en meekijkt. Alsof je een zwijgende vreemdeling uitnodigt bij je te komen wonen. Voor Alina betekent het troost na een mislukte relatie; Emilia mist haar geëmigreerde zoon, maar heeft via de kentuki van een jonge vrouw toch het idee van huiselijkheid en contact; Enzo koopt een kentuki voor zijn zoontje maar ontwikkelt er zelf een band mee. Twaalf personages over de hele wereld voert Schweblin ten tonele. Gevaar van oversharing en voyeurisme in onze tijd van social media worden met Schweblins kenmerkende touch of horror subtiel en overtuigend beschreven, maar het is de manier waarop ze de bijna pijnlijke kwetsbaarheid en hoop van haar personages beschrijft, die ronduit indrukwekkend is.

Dit is zo’n boek dat moeilijk te omschrijven valt, maar ik waag een poging.

We volgen meerdere mensen op hun pad bij het ontdekken van een kentuki. Kentuki’s zijn kleine, pluche-achtige robots die gezelschap bieden. Ze kunnen je volgen, rijdend op wieltjes, en alles zien wat je doet, maar ze kunnen niet spreken, enkel geluiden maken. De robots zijn geen A.I.’s; ze worden bestuurd op afstand, via persoonlijke computers, door mensen die zich daarvoor opgegeven hebben. Met andere woorden: iemand ergens op de wereld ziet en hoort alles wat je doet. Bye bye privacy dus, maar dat vinden de meesten geen probleem. Ze vinden op allerlei manieren troost in die kentuki’s.

De auteur behandelt alle problemen en voordelen die dit met zich meebrengt. De meesten vinden toch een manier om met hun kentuki te communiceren, er wordt natuurlijk ook misbruik gemaakt van de privacy van eigenaren van de kentuki’s, er ontstaan bevrijdingsbewegingen, conflicten in relaties, de gevoelens die de eigenaren tegenover de kentuki’s ontwikkelen (niet altijd positief) etc.

De auteur gebruikt de kentuki’s in feite om een algemeen probleem van het gebrek aan privacy door social media, big brother etc. aan te kaarten. Ze doet dit soms geraffineerd, maar vaak ook scherp en onomwonden, en wist me meermaals te choqueren.

Ieder personage dat je volgt, wordt voldoende uitgediept zodat je je kunt inleven in zijn of haar situatie, gedachten en beweegredenen.

De invalshoek vind ik bijzonder origineel en het hele verhaal (of verhalen), en vooral ook het einde, zet je behoorlijk aan het denken.

Vier op vijf sterren.