zaterdag 19 december 2020

Review: Het drielichamen probleem – Cixin Liu

 


Het is 1967. Ye Wenjie moet toezien hoe de Rode Garde haar vader doodslaat tijdens de Chinese Culturele Revolutie. Deze moord zal niet alleen haar leven tekenen, maar ook de toekomst van de hele mensheid. Veertig jaar later wordt de nanotechnoloog Wang Miao gevraagd om een geheimzinnige reeks van zelfmoorden onder wetenschappers te onderzoeken. Wangs onderzoek leidt hem naar een mysterieuze onlinegame en een virtuele wereld die wordt beheerst door de onvoorspelbare interactie tussen haar drie zonnen. Maar is die wereld alleen maar virtueel of bestaat zij misschien echt? Dit is het drielichamenprobleem, en het is de sleutel tot alles: tot de dood van de wetenschappers, tot een samenzwering die lichtjaren omvat en tot de uitroeiing die de mensheid onder ogen moet zien.

Ik hou van sci-fi zo om de zoveel tijd en dit boek klonk veelbelovend, goede reviews en prijzen gewonnen. Was het voor mij ook een goed boek?

Nee. Ik vond het te houterig geschreven, de schrijfstijl kreeg me maar niet te pakken, en het verhaal daardoor evenmin.

Misschien, met een andere schrijfstijl en vertelstijl, was het een stuk boeiender geweest.

De meeste personages zijn koud en onsympathiek, en gedragen zich navenant, waardoor ik geen band met ze kreeg. Het waren slechts stemmen voor een verhaal, als robotten zonder echte diepgang.

De plotwendingen waren soms ronduit te toevallig en daardoor ongeloofwaardig.

Er komt veel wetenschappelijke en technologische tekst in voor, en op zich heb ik daar geen probleem mee, integendeel, maar hier benadrukte het alleen nog meer het droge verhaal. Sommige wetenschappelijke dingen waren wel interessant, maar voor een boek dat alleen leerrijk hoeft te zijn, lees ik wel een non-fictie. Daarrond moet een verhaal verweven worden, leuke personages en spanning, en dat ontbrak in dit ‘verslag’.

Hoe dan ook denk ik dat veel sci-fi fans hiervan zullen smullen, als ze de langzame opbouw voor lief nemen. Er passeerden veel goede ideeën, alleen niet goed leesbaar gebracht.

Als je genoegen neemt met geniale ideeën, veel wetenschappelijke uitleg en als je houdt van eerste contact met buitenaards leven verhalen, dan is dit boek absoluut wat voor jou.

3 op 5 sterren 

ISBN: 9789044645798

 

Uitgeverij: Prometheus

Pagina’s: 399

 

Prijs: 19,99 €

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten