woensdag 30 december 2020

Review: Bezeten stad – Stephen King

Bezeten stad is een modern horrorverhaal van ’s werelds grootste thrillerschrijver Stephen King. Dit verhaal werd verfilmd en maar liefst driemaal bewerkt voor een televisieserie. Schrijver Ben Mears keert na de dood van zijn vrouw terug naar zijn geboortedorp, Salem’s Lot, dat hij vijfentwintig jaar geleden als 7-jarig jongetje ontvluchtte. Hij wil een boek gaan schrijven over het Marstenhuis, een verlaten villa in het dorp waar hij als kind eens een verschrikkelijke ervaring beleefde. Daar aangekomen blijkt het huis net gekocht te zijn door twee heren die een antiekwinkel willen openen in het centrum van het dorp. Maar dan beginnen dorpsbewoners te verdwijnen en anderen op onverklaarbare wijze te sterven. Ongeveer tegelijkertijd ontmoet Ben een vreemdeling die een dodelijk en eeuwenoud geheim met zich meedraagt. Zal het bizarre geheim ontrafeld kunnen worden voor het te laat is en zal het verwoestende kwaad gestopt kunnen worden?

Dit is een heruitgave van ‘Salem’s Lot’, een boek dat alle Stephen King fans zich wel herinneren. Hoewel ik het ook al gelezen had, wilde ik het met plezier herlezen, omdat ik na al die jaren als lezer veranderd ben en ik dus anders lees dan vroeger.

Het was weer een waar genot, hoewel ik het verhaal al kende. Uiteraard is het gegeven ‘vampiers’ verre van origineel en nieuw te noemen, maar toch weet King er een spannend verhaal van te maken en geeft hij er een eigen historische draai aan.

Maar zoals in al zijn boeken zijn het vooral de personages die het verhaal stelen en niet zozeer het plot. Het dorp komt helemaal tot in de puntjes tot leven, de bewoners leer je door en door kennen, en dat is de sterkte van King. Daardoor komt het ongeloofwaardige wel heel geloofwaardig en realistisch over. En daardoor is hij waarlijk een koning in de literatuurwereld.

Als je een beginnende King fan bent, of zelfs helemaal niet, lees dan zeker dit boek. Het komt nergens gedateerd over en is één van Kings meesterwerken.

Vijf op vijf sterren. Uiteraard.

ISBN: 9789024592203