maandag 1 april 2019

Review: Pet Sematary – Stephen King

Stephen Kings Pet Sematary (Dodenwake) wordt gezien als één van zijn engste boeken ooit en wordt in 2019 opnieuw verfilmd.

Als Dr. Louis Creed samen met zijn vrouw, drie kinderen en de kat naar het kleine plaatsje Ludlow verhuist, lijkt er niets aan de hand te zijn. Maar de meest onschuldige plaatsen kunnen de grootste gruwelen verbergen.

Niet ver achter het huis liggen twee begraafplaatsen, één voor de honden en katten uit de buurt en een andere, veel oudere Indiaanse begraafplaats waar de dorpelingen magische krachten aan toeschrijven. Wanneer de kat wordt overreden en op deze begraafplaats wordt begraven, wordt het duidelijk dat de beschuldigingen van de dorpsbewoners veel meer zijn dan alleen bijgeloof. En dat betekend het begin van het einde voor Louis en zijn gezin.

"Een boek voor iedereen die zin heeft in een gruwelijk spannend verhaal.' The New York Times

Dit verhaal van King had ik uiteraard al eens gelezen, en de film heb ik ook gezien. Toch wilde ik het na al die tijd opnieuw lezen; met een frisse, oudere blik.

Conclusie: Kings verhalen zijn tijdloos en of ze nu oud of recent zijn, ze blijven steengoed.

Toegegeven, zijn recentste verhalen zijn net iets beter, dus zelfs de Grote King is in mijn ogen doorheen de jaren als schrijver gegroeid.

Tegenwoordig is het echt niet meer horror, na wat er allemaal op televisie te zien is en waar we aan blootgesteld worden. Uiteraard, er zitten gruwelijke scenes in, maar ik denk dat die wel meevallen. De sterkte bij King zit hem in het levendig maken van zijn personages, de levens van hen zo weergeven dat je ze door en door lijkt te kennen. Dat verhoogt alleen maar de spanning en het kunnen meevoelen met hun innerlijke gevechten en demonen, hun verdriet en hun geluk.  De gruwel zit hem eerder in het psychologische aspect, waar de mens toe in staat is om zijn geluk te beschermen, om zijn geliefden bij zich te houden. Het mystieke en horrorachtige aspect zijn slechts bijzaken, noodzakelijke elementen om de wanhoop te onderstrepen.

Zoals altijd: een aanrader van de bovenste plank.

King rules!

Stephen King