vrijdag 19 april 2019

Review: Arthur, de koning van eens en ooit – T.H. White

Arthur, de koning van eens en ooit staat samen met Tolkiens In de ban van de ring aan de wieg van het fantasy-genre. Waar Tolkien een eigen universum schiep, baseerde zijn tijdgenoot White zich op de legende van koning Arthur en zijn ridders van de Ronde Tafel.

White maakte een vrije bewerking van het verhaal, waarbij hij de schijnwerper ook richt op Arthurs vrouw Guinevere en zijn vriend, de onverslaanbare Lancelot. Whites eigen ongelukkige jeugd, problematische liefdes en dito vriendschappen kwamen hem bij het schetsen van hun driehoeksverhouding goed van pas.

De schrijver permitteerde zich een cruciale ingreep in de oude legende: hij ruimde maar liefst tweehonderd pagina's in voor het opgroeien van de vondeling Arthur. Als een Harry Potter avant la lettre beleeft de jongen onder leiding van tovenaar Merlijn vele leerzame avonturen in het dierenrijk. Het doel van deze opmerkelijke educatie: de wereld verlossen van het Recht van de Sterkste, de wortel van alle kwaad. Arthur bedenkt een Ronde Tafel, waar alle ridders die aanzitten gelijk zullen zijn. Met goede werken hoopt hij de ongepolijste vechtjassen in het gareel te houden. Maar dan begaat hij zelf een onvergeeflijke fout…

In deze nieuwe vertaling komt de queeste van Arthur op liefdevolle, humoristische, hartstochtelijke, pijnlijke en ten slotte hartverscheurende wijze opnieuw tot leven.

Dit is de meest uitgebreide roman over het leven van Arthur Pendragon. Het verhaal neemt je mee naar de jongere jaren van Arthur waar hij wordt opgeleid door tovenaar Merlijn. We ontmoeten de tegenhangers van Arthur en zijn halfzus Morgause. We lezen uiteraard ook over zijn trouwe ridder Lancelot en zijn relatie met Arthurs vrouw Guinevere. Galahad, die de voorspelling krijgt dat hij voorbestemd is om de heilige graal te vinden, komt ook aan bod. Het ontstaan van de ronde tafel mag uiteraard niet ontbreken en ten slotte lezen we over de ondergang van Koning Arthur.

Ik vond het eerste deel bijzonder, omdat dit minder aan bod komt in andere Arthur verhalen. Hoe de kleine Arthur door Merlijn ingewijd wordt in de magische wereld en hoe hij leert wat er voor nodig is om een goede koning te worden.

Het is een lijvig boek met veel details en dat leest soms langdradig, maar meestal is het intens, spannend en interessant. Je kunt je helemaal inleven in de personages en de tijdsgeest. White gaat diep in op de emoties van de personages en dat geeft zeker een meerwaarde. Het verhaal blijft je aandacht vasthouden en dompelt je helemaal onder in het leven van Arthur.

De inleiding mag je zeker niet overslaan. Ontzettend interessant en soms hilarisch om te lezen hoe White het boek geschreven heeft en waar hij mee worstelde.

Dit boek heb ik verslonden en is een van de beste die ik afgelopen tijd gelezen heb.

T.H. White