woensdag 10 april 2019

Review: De secretaresse – Renee Knight

'De secretaresse' van Renee Knight, auteur van de bestseller 'Disclaimer', is een beklemmende thriller over obsessie, verraad en ultieme wraak. In de psychologische triller "De secretaresse' stelt Renee Knight de vraag: wie heeft de meeste macht op kantoor? Degene die het hardst praat, er het beste uitziet, het rijkst is, degene die het meeste respect afdwingt? Of is het iemand als Christine Butcher: een bescheiden vrouw die in stilte getuige is van alles wat besproken wordt, elk geheim en elk gerucht? Iemand die onopvallend informatie inwint bij degenen voor wie ze werkt, degenen die enkel zichzelf zien? Er is een slechts een dunne lijn tussen loyaliteit en verraad, en als iemand als Christine Butcher tot het uiterste gedreven wordt, kan zij zomaar de gevaarlijkste vrouw op kantoor blijken…

Christine Butcher is de ideale secretaresse/persoonlijk assistente van Mina Appleton. Ze zegt nooit ‘nee’, doet alles wat haar bazin haar vraagt zonder vragen te stellen en offert zelfs haar privéleven op om haar werk perfect te kunnen doen. Mina zet de supermarktketen van haar vader verder, maar is daarin meedogenloos. Wanneer ze op een gegeven moment aangeklaagd wordt voor fraude, sleept ze Christine mee in het proces. Christine blijft haar bazin trouw, blijft in haar geloven, maar zal dat zo blijven?

Het verhaal, in de ik-vorm geschreven, is niet een typische thriller, en toch is het met zo’n vaart geschreven dat je door blijft lezen. Je wordt tot in het uiterste diepe meegezogen in het leven van een secretaresse op topniveau. Meer dan eens was ik verbaasd over hoe ver dat kan gaan en vaak voelde het ontzettend beklemmend aan. Dat komt omdat het allemaal kleine dingen zijn die gebeuren, kleine dingen waarvan je aanvoelt dat ze eens moeten ophopen en ontploffen.

De auteur verklaart in haar dankwoord dat ze veel research gedaan heeft bij secretaresses en dat merk je, want zowel de pro’s als con’s van zo’n carrière worden helemaal uitgelicht.

De opeenvolgende gebeurtenissen in de twintig jaar dat Mina en Christine elkaar kennen houden je gekluisterd aan het boek. Je wilt gewoon weten wanneer het genoeg zal zijn voor Christine, wanneer ze haar positie van goedgelovige muis achter zich zal laten. Hoe het zal eindigen voor Mina.

Spannend? Een beetje, maar dan rustig en meer onderhuids. Boeiend? Zeker weten!

Een verhaal over loyaliteit, opoffering, vriendschap en wraak. Goed uitgewerkte en geloofwaardige personages en dialogen.

Ik heb zeker van het verhaal genoten en ik vermoed dat het nog een tijdje door mijn hoofd zal spoken.