woensdag 11 juli 2018

Review: Panic room – Robert Goddard



Panic room van Robert Goddard is een blockbusterthriller over een verborgen kamer die een duister geheim herbergt…

Hoog op de rotsen langs de Engelse kust staat een onbewoond huis. Blake, een jonge vrouw met een schimmig verleden, past op de woning. Dan komt er een makelaar langs, die in opdracht van de huiseigenaar – de onlangs verdwenen, eigenzinnige farmaceut Jack Harkness – het huis gaat opmeten voor de verkoop. Hij ontdekt dat de maten van enkele kamers niet kloppen en dat er achter een muur een panic room moet zitten. Als hij een kast verplaatst, ontdekt hij inderdaad zo'n kamer – alleen is de deur ervan gesloten, terwijl je een panic room alleen van binnenuit open en dicht kan doen…




Een boek met meer verrassingen dan de zak van de Kerstman.

Aanvankelijk vond ik Don, de makelaar, een klier van een vent, maar zijn personage groeit. Door het contact met Blake en door de omstandigheden waarin hij verzeild geraakt. Het contact tussen Blake en Don is ontzettend leuk, chemie zonder seksuele bedoelingen, een vriendschap die ze beiden niet zagen aankomen. Hun interacties vond ik aandoenlijk, grappig en aangenaam.

Goddard geeft je continu informatie en stukjes van de puzzel, op een zodanige manier dat je niet anders kunt dan claustrofobisch geboeid blijven tot de laatste pagina.

Ik vond het origineel hoe de hoofdstukken aftellen, van tien naar nul, tot op het einde. Toen begreep ik de bedoeling van de auteur. Prachtig gevonden!

En ja, het einde, waarom er een panic room is, dat had ik echt niet zien aan komen, dat zal volgens mij geen enkele lezer. Biologie, bijgeloof, technologie, het passeert allemaal de revue. Wat Goddard ons op het einde voorspiegelt is niet aangenaam, maar de glasharde waarheid. Bijna wenste ik dat de opzet van de farmaceut Jack Harkness gelukt was.

Een suspense die me nog lang zal nablijven, waarvan de spanning en intriges over elkaar heen buitelen en coole hoofdpersonages bevat. Onheilspellend gevaar dat op je afkomt als een sneltrein en met een daverend plot. Dankzij dit boek behoorlijk wat nachtrust kwijtgeraakt, maar dat was het dubbel en dik waard.

Aanrader!

Robert Goddard


ISBN: 9789024580866

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Pagina’s: 396

Prijs: 21,50




Geen opmerkingen:

Een reactie posten