woensdag 25 juli 2018

Review: 5 ingrediënten – Jamie Oliver



Snel, simpel, superlekker - dé opvolger van Jamie in 15 minuten

In 5 ingrediënten: snel & simpel koken laat Jamie Oliver zien hoe je met slechts 5 ingrediënten elke dag heerlijk en healthy kunt eten. De recepten zijn stuk voor stuk eenvoudig te maken en in een handomdraai klaar. Het boek bevat 130 recepten over kip, rund-, varkens- en lamsvlees, vis, eieren, vegetarische recepten, salades, pasta's, rijst, noedels en uiteraard heerlijke zoetigheden! Bij elk recept vind je een visuele ingrediëntenlijst, tijdsduur, portiegrootte, informatie over voedingswaarden en een gemakkelijk te volgen recept.

Dit is Jamie's makkelijkste kookboek tot nu toe en ideaal voor mensen met weinig tijd. De nieuwe Jamie Oliver: elke dag verse maaltijden voor iedereen die tot vijf kan tellen.







Op aanraden van een enthousiaste vriendin schaften we dit kookboek aan.

Mijn man stond er aanvankelijk sceptisch tegenover. Een zoveelste kookboek van een bekende kok. Maar Jamie heeft het geflikt; want we hebben samen het ene recept na het andere geprobeerd en zijn op vele nieuwe smaken en combinaties gestuit, waardoor het kookboek nu een van onze meest gebruikte is.



Allereerst.

De recepten bevatten inderdaad slechts 5 hoofdingrediënten, maar daarnaast moet je wel altijd extra vergine olijfolie, rodewijnazijn, zeezout en zwarte peper hebben. Enfin, iedere amateur kok of keukenprins(es) heeft dit natuurlijk wel in de keuken staan.



Het eerste recept dat ik uitprobeerde was de ‘gekruide bloemkool uit de oven’. Ik stuitte daar op een probleem. Twee van de vijf ingrediënten had ik niet in huis (en geloof me, we hebben een enorm uitgebreid assortiment van vreemde, exotische ingrediënten en kruiden) en kende ik niet: rozenharissa en dukkah (mijn man die later thuiskwam kende ze wel; harissa kun je blijkbaar makkelijk in de supermarkt vinden). Enfin, ik besloot ze te googlen en heb ze zelf gemaakt (lekkerder en gezonder dan kant en klaar, toch). Ze zijn eenvoudig zelf te maken, mits je de ingrediënten in huis hebt uiteraard. Ik heb ook veel meer vocht gebruikt dan in het recept staat, want dat was nodig. Verder was het een superlekker gerecht! Trouwens, hoewel je er zelf niet veel tijd aan moet besteden, heb je wel geduld nodig, want het moet meer dan een uur in de oven.



Het tweede gerecht was ‘Waanzinnige bietjes’. Dit was inderdaad een recept dat snel een eenvoudig klaar te maken was en ook weer een lekkere aanrader. Fris en zoet voor de zomer vooral.



Vervolgens kookten mijn man en ik samen. Ik nam het gerecht ‘zoete aardappelsalade’ voor mijn rekening, terwijl hij twee gerechten met kip uitprobeerde: ‘Sticky kickin’ wings’ en ‘Geniale gegrilde kip’ (voor hem met bio-kip, voor mij met vegetarische ‘kipstukjes’ van het overheerlijke, meermaals bekroonde merk ‘De vegetarische slager’).

Ze waren alle drie verrukkelijk en pasten ook nog eens heel goed samen! We hebben onze vingers afgelikt! En behalve dat twee er van wel enige tijd in de oven moesten doorbrengen, waren ze snel een eenvoudig te maken.



Dit kookboek vind ik zo makkelijk in gebruik. De recepten zijn duidelijk en ook aan te raden aan de niet zo handige kok of de ouders met weinig tijd.

Sommige gerechten duren wat langer door de tijd in de oven, maar dat staat altijd overzichtelijk bovenaan elk gerecht, dus je kunt je er op voorbereiden.

Een van onze favorietste kookboeken! Dank je, Jamie, voor de overheerlijke maaltijden!



ISBN: 9789021566665

Uitgeverij: Kosmos Uitgevers

Hardcover

Prijs: 29,99




Geen opmerkingen:

Een reactie posten