'Nee, ik heb geen zin. Ik heb eigenlijk
nooit zin om ergens heen te gaan. Meestal heb ik alleen maar zin om ergens
vandaan te gaan.’
Walter van Raamsdonk komt terecht in de wereld van jonge, succesvolle kunstenaars in Amsterdam. Die zijn voornamelijk gefixeerd op geld, seks en drugs – en o ja, heel af en toe maken ze ook nog wat kunst. Gimmick! staat inmiddels bekend als dé roman van een generatie.
Walter van Raamsdonk komt terecht in de wereld van jonge, succesvolle kunstenaars in Amsterdam. Die zijn voornamelijk gefixeerd op geld, seks en drugs – en o ja, heel af en toe maken ze ook nog wat kunst. Gimmick! staat inmiddels bekend als dé roman van een generatie.
Ik was nog maar een bladzijde verder en ik
dacht al: 'Wat een cool boek, ik weet nu al dat ie fantastisch zal zijn.' En
dat bleek inderdaad zo.
Walter van Raamsdonk vond ik zowel zielig − met zijn eeuwige en obsessieve liefdesverdriet − als aandoenlijk − beetje pispaaltje van de groep kunstenaarsvrienden waarmee
hij optrekt − als soms ronduit irritant. Dus ja, geloofwaardig kwam hij wel
over. Maar ook alle andere personages, zijn vrienden en hun scharrels, zijn
ouders etc. waren stuk voor stuk echte typetjes, in die zin dat ik regelmatig
dacht: hoe komt Zwagerman er toch op!
Zwagerman
weet ook alles enorm treffend, pijnlijk scherp neer te zetten of te
omschrijven, of het nu om prostitutie gaat, drugsgebruik of de
kunstenaarswereld; het toont aan dat de auteur over een groot observatie- en
inlevingsvermogen beschikt (of gewoon een erg overtuigende fantasie).
Hoe
Walter van Raamsdonk meer en meer afglijdt, zijn eigen leven verwoest omdat hij
het verleden niet kan lossen, is zo realistisch geschreven, en ook met de
nodige humor en dramatiek, dat je zou denken dat het verhaal een biografie is.
En de blik die Zwagerman de lezer op de contemporaine kunst geeft is zowel
hilarisch als doordacht.
De
tijdsgeest van de jaren 80 is herkenbaar, van de walkman tot de pre-smartphone
jaren. Ik dacht eerst dat ik het vervelend zou vinden omdat het verhaal niet in
een hedendaagse setting plaatsvond, maar integendeel. Dat is juist een van de
leuke kenmerken van het boek (naast tig andere pluspunten).
Zwagerman gebruikt niet alleen woorden om
dingen, gevoelens en gedrag weer te geven, maar ook verschillende
schrijfstijlen. Het trippen van Walter heeft zijn eigen verteltempo en
grammaticale stijl, wat alles alleen maar versterkt en meer invoelbaar
weergeeft.
Hoewel er op zich niet veel gebeurt,
behalve dan de rollercoaster van drugs, uitgaan, vreemde ontmoetingen en
gesprekken, is het toch een boeiend verhaal en zit je aan het boek
vastgekleefd.
Dit is een cultboek en het verbaast me niet
dat het al aan de zesentwintigste druk is; een klassieker die door alle
lezers gelezen moet worden.
Joost Zwagerman
ISBN: 9789029506731
Uitgeverij: Arbeiderspers
Pagina's: 237
Prijs: 18,99
Geen opmerkingen:
Een reactie posten