Zijn eerste bundel heette Melktanden, in
zijn tweede spoorde de dichter zichzelf aan: ‘Kom wissel je tanden op een
dinsdag’. Is de dichter inmiddels volwassen? Verhapstukt hij de wereld nu met
grotemensentanden?
Er is veel lichamelijks in Een kogelvrije zomer. Een man die zich voorstelt vrouw te zijn, een oude heer die zijn buikplooien telt, en ook de dood waart rond, schrikbarend concreet. Maar Martijn den Ouden blijft een dichter die speelt. Met geestige verwijzingen, met cynische definities van het paradijs op aarde (‘de spiegel waarin meisjes hun borsten zien groeien’) of met een inventarisatie van het financiële gewin van dichters. Den Ouden omarmt de wereld, jong en oud als ze is.
De eerste gedichtenbundel die ik lees, gemotiveerd door een vriendin die zelf prachtige gedichten schrijft. Niet mijn
eerste rijmen, want die heb ik al vaker gelezen. Een gedicht hoeft namelijk niet noodzakelijk te
rijmen, en dat is het geval bij die van Martijn den Ouden. Eigenlijk zijn het
meer korte verhalen met een heleboel poëzie in de woorden, de zinsopbouw en de
vertelstructuur.
Althans, dat is hoe ik het zie.
Het is geen boekje dat je even oppakt om te
ontspannen, vond ik, maar eerder om op een lyrische manier en met veel
verbazing en gefrons op een andere diepte naar het menselijk gedrag en denken
te kijken. Maar pas op dat je niet over de rand van de afgrond valt, want dat
effect hebben de gedichten van Martijn den Ouden.
Er zitten enkele verontrustende, doch
intrigerende, gedichten tussen die voor mij het niveau en plezier van de rest
ophaalden. Vaak een glimlach (zelfs gegrinnik), maar ook vaak grote ogen
(begreep ik het gedicht nu juist of niet?).
Ja, met plezier gelezen, maar je moet het
langzaam aanpakken. Zeker niet aan te raden om alle gedichten na elkaar te
lezen; geef ze de tijd om te bezinken en te herkauwen, en dan zal het een
gedichtenbundel worden om te koesteren.
Martijn den ouden
ISBN: 9789021406237
Uitgeverij: Querido
Pagina's: 118
Prijs: 16,99
Geen opmerkingen:
Een reactie posten