woensdag 16 maart 2016

Review: Detox water - 30 recepten voor gezonde drankjes op basis van water - Sonia Lucano + VLOG


Een nieuwe lente, een nieuw drankje: detox water. Detox water is een zelfgemaakt drankje met fruit, groenten en/of kruiden. Deze watertjes hebben dankzij ontgiftende ingrediënten als citroen of komkommer een reinigende werking in het lichaam, maar zijn ook nog eens heel lekker fris en zien er bovendien prachtig uit.

De bereiding van detox water is simpel: doe het water samen met het gesneden fruit, de groenten of kruiden in een potje of glas en laat het een nacht trekken voor een optimale smaak. In Detox water staan 30 inspirerende recepten, waarna je naar hartelust zelf kunt experimenteren om je eigen perfecte detox water te maken.


Leuk, lekker en gezond! Dat is in drie woorden de inhoud van dit boekje samengevat.
Ik heb drie drankjes uitvoerig voor jullie lezers getest, maar er staan 30 recepten in, dus keuze genoeg.
Bij ieder drankje staat wat je nodig hebt, hoelang de bereidingstijd is en hoeveel het ongeveer kost, een lijstje met de ingrediënten en daarnaast het recept. Uiteraard wordt aangeraden zoveel mogelijk biologische opties te nemen, aangezien je met pel en al de groenten en fruit gebruikt. Hoewel het allemaal eenvoudig en duidelijk is, heb ik toch soms mijn eigen ding gedaan. Maar dat maakt niet uit, het boekje inspireert je, toont je welke (soms gekke, maar tasty) combinaties mogelijk zijn, en daar kun je dan mee doen wat je wilt. Er staat dat je de fruit en groente moet snijden met een mandoline (een fijn groentensnij-apparaat), maar ik heb gewoon een goed scherp keukenmes gebruikt en de plakjes zo dun mogelijk gesneden.

De eerste die ik uitprobeerde was de 'Granny Smith-appel + limoen' combinatie. Ik heb het recept een beetje aangepast en een andere appelsoort genomen, verder volgde ik wat er stond. Het was heel snel klaar, in minder dan de voorspelde bereidingstijd van 10 minuten zelfs. Het is niet echt nodig om ijsblokken te gebruiken, aangezien die toch gesmolten zijn tegen de tijd dat je het drankje zal drinken en ze enkel dienen voor de presentatie. Het is namelijk de bedoeling dat je het drankje een nachtje in de koelkast laat trekken, zodat de smaak van het fruit, de kruiden of de groenten optimaal in het water terechtkomen. En dat doet het ook: De appel-limoen combi was heerlijk friszoet, een drankje dat ideaal smaakt op een hete dag (dat was bij mij niet het geval, ik bedoel, hete dagen zijn er nog niet geweest, maar zelfs op een winterdag is het nog erg lekker). Daarna at ik de appelschijfjes gewoon op, dus niets gaat verloren.

De tweede combi was compleet anders: 'venkel + tijm + komkommer'. Ook heerlijk en nog meer verfrissend dan het vorige drankje, maar enkel geschikt voor degenen die sowieso gek op groenten zijn, zoals ik. Er zit niets zoets aan de smaak en sommigen zullen water met groentesmaak misschien niet zo lekker vinden (hoewel, wat is soep dan eigenlijk?). Toen de smaak niet meer aan het water werd afgegeven, at ik de restjes op met een beetje peper eroverheen, een soort salade dus.

De derde combinatie bestond uit perzik + citroen + tijm. Hier moet je opletten dat de citroen niet gaat overheersen, want die is sterk van smaak in vergelijking met de perzik. Verder is het een heerlijk zoetzuur drankje.

Sommige combinaties zijn trouwens meer dan eens te gebruiken. Ik maakte bijvoorbeeld het drankje 's morgens klaar en wanneer ik thuiskwam na het werk dronk ik het op. Dan vulde ik het opnieuw met water om het dan de volgende ochtend op te drinken en daarna het fruit op te eten.

Ik vind die aangepaste en zelfgemaakt waterdrankjes in die weckpotten met schroefdeksel, die je tegenwoordig overal in de winkels tegenkomt, een geslaagde hype en dit boekje is daarbij een uitstekende hulp.
Aanrader!

ISBN: 9789023014812
Uitgeverij: Becht

Prijs: 9,95 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten