vrijdag 18 maart 2016

Review: Op een nacht - Anne Eekhout + VLOG

James is de enige gevangene van een gebouw waar onredelijkheid en onuitsprekelijk lijden de boventoon voeren. Alleen als hij slaapt verandert alles. Dan bevindt hij zich in een waarachtige wereld waarin hij getrouwd is met Ana en een dochtertje, Penelope, heeft. Maar ook in die wereld is hij een gevangene, want zijn niet-aflatende angst voor een noodlot dat zijn dochter te grazen zal nemen, krijgt langzaam vat op hem.
Als Penelope plotseling verdwijnt, wordt James’ grootste vrees bewaarheid en verliest hij meer en meer zijn grip op de werkelijkheid. Maar in welke werkelijkheid gelooft hij? Zijn keuze is allesbepalend voor Ana en Penelope…

Waw! Wat een prachtig verhaal. Zelden wil ik meteen bij thuiskomst in een boek duiken, maar bij dit boek kon ik niet wachten om verder te lezen. Dit verhaal zou verfilmd moeten worden: het is mooi, intrigerend en mysterieus. Bij momenten had ik zelfs tranen in de ogen, zo meeslepend geschreven.

De auteur heeft een intens en diep kennen van de menselijke psyche, zonder meer. Emoties, gedachten, alles wordt op meesterlijke wijze beschreven, zodat je de personages bent, alle drie.
Er is namelijk een deel geschreven vanuit het personage James, daarna komt Ana aan bod en het boek wordt afgesloten met het verhaal van Penelope. Het is niet zo dat het verhaal bij ieder personage herhaald wordt, dat je dezelfde tijdlijn te lezen krijgt, nee, het gaat telkens verder. Bij het deel van James denk je vaak: wat is nu werkelijkheid, wat is ingebeeld en wat niet? Zijn zijn visioenen echt of is hij gek? Je twijfelt continu, net als James eigenlijk, en dat is erg knap gedaan van de auteur.

En schrijven als een virtuoos kan de auteur ook; ze speelt op haast magische wijze met zinnen en woorden, weet telkens een sfeer treffend en scherp weer te geven. Adembenemend.
Ik heb nooit eerder zo gevoeld en meegevoeld hoe het zou zijn om een ouder van een kind te zijn.

Het verhaal is net een ui met ontelbaar veel verschillende lagen: dan weer ontroerend, dan weer spannend, dan weer eng en beklemmend, en je weet nooit wat de volgende pagina zal brengen. Behalve aan degenen die er niet van houden om hun eigen fantasie te gebruiken, om hun hersens aan het werk te zetten, maar verder zou ik dit boek aan iedereen aanraden, aan alle lezers, welk genre ze ook prefereren.

ISBN: 9789029505697
Uitgeverij: De Arbeiderspers
Pagina's: 286