woensdag 14 oktober 2015

Review: Met geslepen messen - Olen Steinhauer

Henry Pelham gaat eten met Celia Favreau, zijn ex-geliefde en oud-collega bij de CIA. Zij werkt er niet meer, is inmiddels getrouwd en moeder van twee kinderen. Henry hoopt antwoord te krijgen op een vraag over de zaak Flughafen, die eindigde in een drama. Wat gebeurde er destijds en wie heeft de informatie gelekt die 128 mensen het leven kostte? Terwijl er gekoelde wijn gedronken wordt en kalfsfilet gegeten, spelen beiden een steeds hoger spel, dat eindigt met een haast onverdraaglijk spannende climax.

Een bijzonder verhaal? Nou, niet helemaal. Een bijzonder boek? Ja, zeker weten, absoluut!
Goed, dat behoeft enige uitleg. Het verhaal gaat voornamelijk over een man, Henry, en een vrouw, Celia, die ooit een relatie hadden terwijl ze beiden voor de CIA werkten. Zij had een kantoorbaar en hij werkte vooral op straat. Een vliegtuigkaping zet hun hele wereld op hun kop, zelfs jaren later nog, want er is indertijd ontdekt dat iemand binnen de CIA informatie naar de kapers doorstuurde. Henry bezoekt Celia jaren later en onderwerpt haar, net als de overige leden van hun groep, aan een verhoor. Was het Celia? Of was het Henry? Of iemand anders?
Tot zover niet veel bijzonders, maar... het is zo geniaal geschreven, zo meeslepend dat je het boek niet kunt wegleggen. Het zet je ook continu op het verkeerde spoor: ja, het is Celia, nee, iemand anders uit de groep toen, of toch Henry? Wie de verrader was, bleef voor mij tot het allerlaatste moment een groot vraagteken. De plotwendingen zijn duizelingmakend. Ik ben op zich niet zo gek op verhalen die over operaties van de CIA gaan, maar in dit boek had ik daar absoluut geen last van.
Ook de manier waarop er naar de climax toegewerkt wordt, vind ik geniaal door de auteur gedaan. We lezen enkele hoofdstukken uit het oogpunt van Celia en dan weer enkele via Henry, waardoor je met beide personages een band maakt en je niet goed weet wie je nou sympathieker vindt.
De dialogen zitten slim en scherp in elkaar, ik had het gevoel alsof ik naast ze zat in dat restaurant, alsof ik deelnam aan de gebeurtenissen en de gesprekken.
De auteur heeft een aparte schrijfstijl die ik niet goed kan benoemen, maar die je aan het boek gekluisterd houdt en de personages en het verhaal levensecht voor je maken.
Een sterke, briljante thriller die ik met klem aanraad!