zaterdag 17 oktober 2015

Review: Crimson Peak - Nancy Holder


Wanneer haar hart gestolen wordt door een verleidelijke vreemdeling, laat een jonge vrouw zich meevoeren naar een huis op een berg van bloedrode klei: een plek vol geheimen die haar voor eeuwig zullen achtervolgen. Tussen hartstocht en huiveringwekkende duisternis, tussen geheimen en gekte, ligt de waarheid achter Crimson Peak.


Het oorspronkelijke scenario is van een van mijn favoriete regisseurs Guillermo Del Toro (denk aan: Pan's Labyrinth, Hellboy en The Strain) en Matthew Robbins. Dit is dus het officiële boek van de bioscoopfilm. De film zelf heb ik nog niet gezien, maar dat ben ik absoluut van plan. Het boek heeft mijn interesse aangewakkerd, maar ik wil vooral het werk van een genie zoals Del Toro niet missen.
Heeft het boek mijn hoge verwachtingen ingelost? Ja en nee.
Nee, omdat ik mij niet kon vinden in de schrijfstijl van Holder. In het begin viel het nog mee, maar na een tijdje vond ik de staccatoachtige stijl storend. Gelukkig niet in die mate dat ik niet verder wilde lezen, zeker niet. Dat komt dan weer vooral doordat het verhaal mooi, prikkelend en meeslepend tot en met is.
De personages zijn fantastisch neergezet, ze komen volledig tot leven (Misschien ook omdat de cover van het boek, de cast uit de film, daar ook al bij helpt). Je leeft echt mee met Edith en de kwaadaardigheid van Lucille is haast tastbaar.
Ook zie je de omgeving, het barre Engelse landschap en het kille, vreemde kasteel, zo voor je, bijna tot in de griezelige details. Het zijn filmisch sterke omschrijvingen. Dus dat merk je toch wel; dat het boek gebaseerd is op de film en niet omgekeerd.
Hoewel er niet echt veel verrassende wendingen in zitten, was ik toch enorm gebeten door de gebeurtenissen. Ik las het boek overal waar ik kon, zelfs in de auto (als passagier weliswaar).
Dus ja, het verhaal voldeed grotendeels aan mijn hoge verwachtingen.
Het is een klassiek spookverhaal met enkele originele elementen, stilistisch ontzettend sterk en spannend tot het einde.
Guillermo Del Toro

ISBN: 9789024570010
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Pagina's: 283

Prijs: 15,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten