vrijdag 4 september 2015

Recept: biologische braambessenjam


Niets heerlijkers dan zelfgemaakte jam, of zoals mijn man het zegt: 'Zo lekker kun je het nergens kopen.'. Voor degenen die zeggen: 'Maar ik eet nooit jam op mijn boterhammen', deze boodschap: jam kun je voor zo veel meer dan dat gebruiken! Ik eet ook zelden jam op een boterham, maar doe het wel soms in mijn cornflakes en yoghurt, bij ijs en het is bijvoorbeeld ook heerlijk bij een kaasplank en ja, zelfs in thee. In een eerdere blog heb ik geschreven over hoe je zelf een heerlijk lentedrankje kunt maken van vlierbloesem, dus nu een herfstreceptje: braambessenjam.


Op weg naar zijn werk, komt mijn man langs een heleboel braamstruiken. Ieder jaar togen we erheen om er te plukken. Dit jaar echter waren we een beetje te laat en de meeste waren al geplukt, zodat we slechts een tupperware doosje konden vullen (4 volle handen). Jammer, maar we hebben het in de agenda voor volgend jaar genoteerd: bramen plukken begin of midden augustus! 


Er is een 'standaard' methode om jam te maken, maar wij volgen niet graag regeltjes. Als je houdt van zoetzure jam, dan is dit recept iets voor jou.
Eerst en vooral: de potjes die je voor de jam zal gebruiken, kun je best met deksel en al even koken of schoonmaken met water en sodium, zodat ze goed ontsmet zijn en de jam lang bewaard kan blijven. Droog ze niet af, want dan krijg je weer bacteriën in de potjes.

Dus wat heb je nodig voor 4 volle handen braambessen (die je uiteraard eerst even spoelt met water)?
- 2/3 tot 3/4 van de hoeveelheid fruit in suiker (bijvoorbeeld 100 gram fruit = 66 gram suiker)
- klein beetje vanillesuiker
- sap van 1/2 biologische citroen
- 1 eetlepel citroenzuur (te koop bij de apotheker): is natuurlijk en houdt de jam langer goed
- geraspte schil van 1 biologische citroen
- eventueel agar-agar (bindend middel op vegetarische basis)


Het is verder eigenlijk poepsimpel: alles in een pan en koken maar. Wij laten het ongeveer een uur pruttelen. In potjes overgieten en in de koelkast. Klaar! Zoals ik eerder zei; het is dan eerder een zoetzure jam dan een zoete, wat wij heerlijk vinden. Wil je het zoeter? Eenvoudig: minder citroen en meer suiker. Tijdens het koken proef je af en toe eens en dan kun je er altijd nog het een of ander bij doen.


Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten