donderdag 17 september 2015

Review: (De triomf van) De dwergen (#5) - Markus Heitz


Nu de strijd om het Veilige Land voorbij is, keert de rust onder de bewoners eindelijk weer terug en is het land sterker dan ooit voorbereid om elk gevaar te trotseren. Maar niet alles is wat het lijkt. In hun oude rijk smelten de elfen duistere plannen. En in de grijze bergen wordt een mensenkind gevonden dat de taal van de alfen spreekt. Wonder boven wonder weet het meisje de gunst te winnen van vele bewoners van het Veilige Land, terwijl de dwergen haar met argusogen bekijken. Als er vervolgens een nieuwe, oppermachtige vijand wordt gesignaleerd in de bergen voorbij de grenzen, blijkt dat het meisje een geheim met zich meedraagt dat de toekomst van mens en dwerg zal bepalen. Met een laatste alles bepalende slag in het vooruitzicht, speelt er nog steeds een belangrijke vraag. Is de teruggekeerde Tungdil werkelijk de legendarische held van weleer… 


Allereerst: de vorige 4 delen heb ik niet gelezen. Ik hield mijn hart dan ook vast en hoopte dat het maar goed zou gaan: een dikke pil van bijna 700 pagina's, een fantasy met alle bekende clichés uit het genre, veel ingewikkelde namen voor personages en plaatsen, en zonder de vorige delen te kennen.
Meestal gaat het in dit soort situaties helemaal fout en kun je beter met het eerste deel beginnen uit een reeks. Hier echter niet, want na twee korte hoofdstukken merkte ik tot mijn verbazing dat ik verrassend goed en snel wende en in het verhaal meegezogen werd. Hiermee scoort Heitz met zijn schrijverskunde al een dikke punt.
De grote kracht van Heitz is dat hij bekende soorten, zoals dwergen, iets jongs en fris meegeeft, en tegelijkertijd trouw blijft aan de klassieke elementen. Ik genoot vooral van de nieuwe wezens die hij creëerde, zoals de acronta, en hoe hij van elfen een subsoort maakte: de alfen.
In zijn reeks laat Tolkien merken dat de dwergen het eerst geschapen volk waren. Ook bij Heitz krijg je het gevoel dat het een bijzonder, interessant volk is. Hij gebruikt tenminste niet, zoals de meeste andere auteurs, vampiers of elfen als hoofdsoort. Bovendien zijn in zijn reeks de soorten niet zo zwart-wit. De wezens moet je op karakter beoordelen en niet op ras.  De auteur is er ook niet vies van om een belangrijk personage te laten sterven, wat het veel realistischer maakt. Punt twee en drie gescoord, of zijn het er al meer?
Het beste bewijs dat het een goed, vlot lezend boek in zijn genre is, is dat ik het twee avonden na elkaar pas na twee uur 's nachts, nadat mijn ogen begonnen te tintelen, kon wegleggen.
Kijk dus uit als je budget beperkt is, want na het lezen van één deel, wil je alles van Heitz lezen. De personages zijn sterk en divers, het verhaal verrast met af en toe een leuke wending, er zit lichte humor in, de spanning is onderhuids aanwezig en sommige actiestukken zijn episch.
Ik zal dan ook proberen om de vorige delen te bemachtigen en te recenseren en zelfs zijn andere reeksen.
Markus Heitz


ISBN: 9789024568208
Uitgeverij: Luitingh Fantasy
Pagina's: 668
Prijs: 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten