vrijdag 25 september 2015

Review: De fluisterende schedel (Lockwood & co #2) - Jonathan Stroud


Griezels en geesten pas op! Lockwood & Co is terug!
Dankzij hun spectaculaire succes met de Schreeuwende Wenteltrap is Lockwood & Co nu een van de meest gevraagde bureaus voor paranormaal onderzoek in Londen.
Hun nieuwe zaak begint op een geplaagd kerkhof, waar de ijzeren grafkist van een sinistere arts wordt opgegraven. Zoals gewoonlijk is Lockwood vol vertrouwen over de afloop. En zoals gewoonlijk gaat alles fout: er komt een huiveringwekkende geest vrij en er wordt een raadselachtig, magisch voorwerp uit de kist gestolen.

Anthony, George en Lucy moeten het object terugvinden voor de verwoestende krachten ervan worden ontketend. Het is een race tegen de klok waarbij ze op de hielen worden gezeten door hun gehate rivalen van Bureau Fittes. Lukt het ze het complot te onthullen?



Lockwood, George en Lucy hebben een nieuwe opdracht: een gestolen artefact terug zien te vinden. Het is namelijk een erg gevaarlijk object dat de botspiegel genoemd wordt. Allerlei verhalen doen erover de ronde, maar wat zeker is: degenen die ermee in aanraking komen, komen er niet goed van af. Lucy ontdekt dat haar gave om geesten te horen versterkt is en daardoor kan een schedel in een fles hen helpen bij het zoeken naar het artefact. Maar vertelt hij altijd de waarheid, kunnen ze de schedel wel vertrouwen?
Dit is het tweede losstaand deel uit een reeks. Het eerste deel heb ik niet gelezen, maar dat is ook niet nodig om dit deel te kunnen volgen.
Het is een young adult boek, maar niettemin zullen sommige volwassenen het ook amusant vinden. Ik vond het oké, maar niet meer dan dat. Af en toe zat er geweldig goede en verfijnde humor in, vooral in de beschrijvingen. Daar is de auteur een kei in.
De personages zijn ... ze hebben ieder hun typische trekjes, een duidelijk omlijnde persoonlijkheid, maar ik vond ze toch een beetje oppervlakkig overkomen. Geen van hen vond ik bijzonder of specifiek leuk om te volgen. Het verhaal wordt verteld vanuit de ik-persoon van Lucy en dat vond ik wel geslaagd.
Af en toe zakt het verhaal een beetje in, is er te weinig voortgang en actie, maar over het algemeen bleef het me wel boeien.
Ik denk dat velen dit leuke boeken zullen vinden, want er zitten best originele elementen in, het leest relatief vlot en het plot zit goed in elkaar.
Voor lezers die houden van bovennatuurlijke puzzelstukjes met actie en humor.
Jonathan Stroud

ISBN: 9789024567461
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Pagina's: 401

Prijs: 17,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten