donderdag 6 juli 2023

Review: Het laatste huis - Catriona Ward

Ted Bannerman woont in het laatste huis aan de bosrand. Het is er wat eenzaam: zijn dochter Lauren is er niet altijd en verder heeft hij alleen zijn kat Olivia. Het is er ook wat bedrukkend, met de dichtgetimmerde ramen en de spiegels die Ted heeft moeten weghalen toen hij zichzelf er niet meer recht in kon aankijken. En dan zijn er nog de vreemde geluiden op de zolder en datgene wat er achter het huis in het bos begraven ligt. Dan krijgt de straat een nieuwe bewoonster. Eentje die bijzonder geïnteresseerd lijkt in Ted en in een meisje dat jaren geleden in deze omgeving verdween.

Dit is het verhaal van een moordenaar. Van een gestolen kind. Van wraak. Dit is het verhaal van Ted, Lauren en Olivia, die in een doodgewoon huis aan het einde van een doodgewone straat wonen. Al deze dingen zijn waar. En toch zijn sommige ervan leugens. Want er ligt iets begraven achter het laatste huis aan de bosrand. Maar het is niet wat je denkt.

Wat een fenomenale thriller, al had ik na het lezen van haar andere boek "Zonnewijzer" niks anders verwacht.

Ward verweeft meesterlijk mysterie met thrillerelementen en psychologische diepgang. Niks is wat het lijkt en de meerdere lagen en het ingenieuze plot, zorgen ervoor dat je het boek verslindt. Ik vind haar één van de nieuwe grote auteurs in het genre, vooral omdat ze ontzettend origineel uit de hoek komt, bij ieder boek.

Als je denkt te weten hoe het met Ted zit, vergeet het maar. We duiken diep in zijn gestoorde, duistere geest en geloof me, het is huiveringwekkend. Daarnaast volgen we ook de gedachten van een kat, Olivia. Als je dit bizar vindt, ga er gewoon in mee, op het einde wordt het duidelijk waarom. Dee, de zus van een verdwenen meisje, volgen we ook. Ze is vastbesloten Ted te ontmaskeren als degene die haar zusje heeft ontvoerd.

Normaals meesterlijk verteld en opgezet, werkelijk een van je sokken blazer boek met op het einde een paar verrassingen die je naar adem doen happen en die ook triestig zijn.

Kun je zes op vijf sterren geven? Nou, ik doe het gewoon bij deze.

Met dank aan de Boekerij voor dit recensie-exemplaar!