dinsdag 4 juli 2023

Review: De gestolen erfgenaam - Holly Black

Een onwillige prins. Een weggelopen koningin. En een zoektocht die hen allebei kan vernietigen.

Het is acht jaar geleden dat de Strijd met het Serpent beslecht werd. In het kille noorden heeft vrouwe Noren van het Hof der Tanden de IJzige Citadel terugveroverd. Daar smeedt ze een plan om monsters van hout en sneeuw te scheppen met behulp van een oude relikwie. De zelfgemaakte wezens zullen zich gedragen als marionetten en niets lijkt Noren nog tegen te houden om haar wraak uit te voeren.

Haar dochter Suren, kroonprinses van het Hof der Tanden en de enige persoon die nog invloed op haar heeft, is gevlucht naar de mensen­wereld. Net op het moment dat Suren denkt dat iedereen haar vergeten is wordt ze gevonden door niemand minder dan prins Eik, erfgenaam van Elfhame. Dit is de man waar ze ooit mee had moeten trouwen en ook de man waar ze al jarenlang een hekel aan heeft. Eik, inmiddels zeventien, is nog even charmant, mooi en manipulatief. Hij is op een missie die hem naar het noorden zal leiden en heeft Surens hulp hard nodig. Maar als ze akkoord gaat zal ze haar hart moeten beschermen tegen de jongen die ze ooit kende en de prins die ze voor geen goud vertrouwt…
Het is het eerste boek dat ik van Holly Black lees en ik ben aangenaam verrast. Het is een mooie mix tussen urban and high fantasy, met veel originele elementen.

Het boek gaat verder waar een eerder verschenen trilogie ophoudt, maar met een ander hoofdpersonage. Ik was bang dat ik het daardoor, zonder de voorafgaande informatie, niet goed zou kunnen volgen, maar dat viel heel goed mee. Natuurlijk zal alles sneller duidelijk zijn wanneer je wel de vorige delen hebt gelezen, en ik vind het jammer dat ik dat niet heb gedaan, maar Black schrijft zo dat de wereld van Elfhame al snel begrijpelijk wordt. De kaart in het begin van het boek is daarbij een hele fijne toevoeging.

De eerste uitgave van De Gestolen Erfgenaam is een Limited Edition met goudfolie, bedrukt boekblok met gouden vogeltjes, prachtige geïllustreerde schutbladen (van de twee hoofdpersonages: Ren en Eik) en exclusieve bandstempel. Kunst en literatuur in één!

Ren en Eik zijn fantastisch samen, maar niet typisch romantisch, wat verfrissend was. Het spannende avontuur eindigt in een complete verrassing en met een cliffhanger, waardoor ik nu alleen nog maar meer verlang naar het tweede deel om te weten hoe het ze verder vergaat.

Een unieke world building, een meeslepende, vlotte pen en veel actie zorgen ervoor dat je het boek razendsnel uithebt.

9789022598702
27 juni 2023