zaterdag 23 juli 2022

Review: Ik kan niet slapen - Steve Frech



HIJ DENKT ZIJN DROOMHUIS TE HEBBEN GEVONDEN

MAAR NIGHTINGALE HOUSE BLIJKT ALLESBEHALVE DAT…

Wanneer weduwnaar Daniel Price met zijn achtjarige dochter Caitlyn naar het prachtige Nightingale House verhuist, hoopt hij dat de nieuwe, idyllische omgeving hun beiden goed zal doen. Zijn vrouw is een paar maanden terug overleden en nu wil hij die periode van intens verdriet afsluiten en aan een nieuw hoofdstuk van hun leven beginnen.

Maar er is iets raars aan de hand met het huis. Daniel krijgt soms een vreemd gevoel in zijn slaapkamer en hoort in verschillende vertrekken een mysterieus druppend geluid. Tot diep in de nacht echoot er bovendien gefluister door de gangen dat klinkt als: ‘Ik kan niet slapen…’

Stukje bij beetje ontdekt Daniel het huiveringwekkende verhaal van de familie die een eeuw eerder in het huis woonde, een verhaal van verraad, tragedie en moord. Hij dacht in Nightingale House een droomhuis gevonden te hebben, maar het blijkt een plek die zijn ergste nachtmerries tot leven zal brengen.

Van zijn eerste boek 'Wat je ons hebt afgenomen' was ik helemaal fan! Ook dit tweede boek vond ik leuk om te lezen, hoewel er soms een beetje teveel werd herhaald.

Het is een klassiek spookverhaal en die vind ik altijd fascinerend en spannend, ook dit verhaal. Het hoofdpersonage Daniel wordt heel goed neergezet; je voelt zijn frustraties en verdriet, zijn angsten en zijn worstelingen om het verleden een plek te geven. 

De spanning wordt langzaam opgebouwd en ik was erg benieuwd hoe het zou eindigen. Een aangename verrassing zijn de hoofdstukken die dagboekfragmenten zijn van een meisje dat meer dan honderd jaar eerder leefde. Daardoor krijg je nog meer de sfeer van het huis te pakken.

De auteur vermeldt in zijn dankwoord dat hij altijd al een spookverhaal wilde schrijven en daar is hij goed in geslaagd. De enge gebeurtenissen kun je levendig voor je zien en mijn hemel, die zouden me de stuipen op het lijf jagen als ze in werkelijkheid zouden gebeuren.

Leuke thriller, vlot geschreven, om eens heerlijk met verstand op nul te lezen.

Nederlands 

Paperback 

9789021436432 

Druk: 1 juli 2022 

288 pagina's

Volt

22,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten