woensdag 13 oktober 2021

Review: Alle verhalen - Carson McCullers

Carson McCullers schreef vijf romans en negentien verhalen. Haar eerste toen ze nog geen twintig was; negen daarna toen ze creative writing studeerde aan New York University. Een daarvan, ‘Wunderkind’, werd meteen gepubliceerd in een vooraanstaand literair tijdschrift.

Haar belangrijkste thema’s zijn al zichtbaar in de verhalen: onbeantwoorde liefde, afwijzing, vervreemding, eenzaamheid: onderwerpen die ook in haar eigen leven een rol speelden. McCullers heeft de gave om dat alles met haar lyrische, invoelende stijl een zekere lichtheid te geven, door haar verrassende beelden, ironie en lichte spot, en haar altijd rake beschrijvingen.

Afgezien van twee toneelstukken, enkele gedichten en een bundel kinderversjes is met deze uitgave haar complete fictie voor de Nederlandstalige lezer beschikbaar.

Nadat ik enkele van haar romans heb verslonden, was ik verheugd te zien dat er een kortverhalen bundel van haar verschenen was. Normaal ben ik niet zo'n fan van kortverhalen, maar van enkele schrijvers, waaronder McCullers, wil ik gewoon alles lezen.

Haar kortverhalen zijn net zo sterk als haar romans. De auteur is echt een schrijfgenie. Hoe ze personages en hun levens kan neerzetten, is fantastisch. Nochtans zit er niks van spanning in de verhalen, het zijn alleen maar momentopnames of stukken uit het leven van gewone mensen. En toch blijf je geboeid lezen, want de diepgang en scherpte waarmee de auteur die levens beschrijft is adembenemend. McCullers weet wat mensen drijft, hoe ze handelen en denken, tot in bodemloze diepte.

Zelfs zonder duidelijke omschrijving, zonder het beestje bij de naam te noemen, laat ze de lezer voelen wat er gebeurd is. Onderhuidse conflicten, wanhoop, liefde, smachten, alle menselijke emoties laat de auteur de revue passeren, alsof ze de levens van haar personages zelf heeft meegemaakt. De omgevingen zijn met net zo'n vaardigheid neergepend, waardoor het lijkt alsof je met de personages meeloopt.

Iedereen die ook maar een beetje van lezen houdt, zou de boeken van Carson McCullers moeten lezen.

Vijf op vijf sterren!

ISBN:  9789025313500