maandag 16 januari 2017

Review: Helden van de grens - Dave Eggers

In Helden van de grens reist Josie met haar kinderen Paul en Ana in een krakkemikkige camper naar Alaska. Haar ex-man Carl weet niets van de onderneming. Josie worstelt met demonen uit zowel het verre als het nabije verleden: ze heeft, nadat een patiënt haar heeft aangeklaagd, haar tandartspraktijk moeten verkopen en ze rouwt nog om de dood van een jonge soldaat die haar zeer nabij stond.

De tocht begint als een welkome afleiding. Alaska is een compleet andere wereld; ze staan oog in oog met bizons en beren, koken hotdogs boven een kampvuur en slapen langs ijskoude rivieren in donkere bossen. Maar hoe verder de reis hen brengt, hoe meer Josie gedwongen wordt haar eigen fouten en tekortkomingen onder ogen te zien; om voorgoed af te rekenen met het verleden dat haar zelfs tot het einde van de beschaving blijft achtervolgen.

Recensie door gastblogger Tony

Dave Eggers is werkelijk een geniaal auteur. Hoe vaak heb ik niet mijn vrouw stukjes voorgelezen om aan te tonen hoe briljant of scherp Eggers situaties, personen, gevoelens en sferen kan schetsen of hoe hij in zijn verhalen met eenvoudige bewoordingen complexe en belangrijke vragen over het leven kan stellen. Toch dwingt hij je niet na te denken over dingen, het gebeurt gewoon vanzelf, net als een goede verkoper die nooit een ontevreden klant achterlaat.
Vallen Eggers zijn boeken onder literatuur? Het zou wel moeten. Omwille van alles, zoals bijvoorbeeld het feit dat zijn personages, hun karaktertrekjes en manieren, telkens menselijker zijn dan personen van vlees en bloed.
De roadtrip is niet alleen doorspekt met humor, maar ook met de nodige spanning. Maar dan spanning zonder onrealistisch of overdreven over te komen. Ik weet nou niet of ik dit een boek met een open einde moet noemen, hoewel dat eigenlijk wel duidelijk zou moeten zijn en zeker voor mij want ik heb er een bloedhekel aan, maar bij dit einde weet ik het niet. Wat ik wel weet is dat het een prachtig einde is; het wordt mooi afgesloten, je weet waar de personages met hun leven heen zullen gaan. Het was overdonderend hoe Josie tot bepaalde conclusies in haar leven komt en verder gaat als een gegroeid mens. En zo zul je je ook voelen na het lezen van dit boek.
Dave Eggers kruipt onder je huid en nestelt zich diep in je brein. Hij zit dan ook zeker in mijn top tien schrijvers. Het is telkens weer een waar genoegen om een boek van hem te lezen en ik kijk enorm uit naar zijn volgende.
Dave Eggers

ISBN: 9789048835942
Uitgeverij: Lebowski