woensdag 4 januari 2017

Review: GEEK! Het partyspel over popcultuur


Een gezelschapsspel met vragen over mijn favoriete genre films, Tv-series, boeken en strips: sci-fi, fantasy, horror; al die goodies passeren de revue. Meteen toen ik over het spel hoorde, dacht ik: eindelijk! Waar bleef dit spel zo lang? Je kunt je dus voorstellen dat ik het zo snel mogelijk wilde spelen.


De eerste maal speelden we het met zijn tweeën, en hoewel heel goed mogelijk, is het toch leuker met meerdere personen en ik zal zo uitleggen waarom (het spel kan gespeeld worden met 2 tot 12 spelers).

Ten eerst: het spel wordt netjes uitgelegd (in een apart boekje), is heel overzichtelijk en eenvoudig om mee te beginnen. Geen ingewikkeld gedoe, geen uren aan voorbereiding of bestuderen hoe het allemaal moet.
De kaarten met vragen zijn netjes onderverdeeld in moeilijkheidsgraad, gaande van 'makkelijk', 'pittig' tot 'episch moeilijk'. De onderwerpen zijn: TV-series, games, strips, boeken, films, manga en anime. Keuze genoeg dus. Daarnaast heb je nog een zandloper voor de tijd en de opdrachtkaarten 'mime', 'tekenopdracht', 'battle!' en 'error 404'.
Je mag zelf kiezen welke onderwerpen, zelfs al kies je enkel voor films, en moeilijkheidsgraad, en iedereen krijgt uiteraard evenveel kaarten met vragen.

Met twee spelers blijf je echter beperkt tot de kaarten met vragen, en op zich is dat ook al heel veel fun, maar met meerdere kun je ook de opdrachtkaarten gebruiken. Die laatste zijn juist de grappige noot in het spel, want probeer maar eens de 'Alien' uit de gelijknamige filmreeks te tekenen in 30 seconden of mime maar eens het gamepersonage 'Mario'. Hilarische toestanden verzekerd! Met de 'error 404' kaarten kun je het andere team dan weer een behoorlijk hak zetten wanneer ze bij een goed antwoord jouw team de punten moeten geven.

Een waarschuwing: de vragen zijn allemaal behoorlijk pittig. Of zoals mijn man het beter verklaarde: 'De vragen zijn niet altijd moeilijk, maar je moet wel een goed geheugen hebben.' En hoewel ik zo goed als alle films of boeken gezien en gelezen had, heb ik vaak gefrustreerd de punten aan mijn neus zien voorbijgaan omdat ik me het antwoord niet herinnerde. Bovendien is popcultuur veel breder en diepgaander dan de meesten denken; het is meer dan Superman, Buffy the vampire slayer of Harry Potter. Van sommige had ik zelfs nog nooit gehoord (tot mijn teleurstelling blijk ik dus minder geek dan gedacht).  

Een makkelijke vraag is bijvoorbeeld: 'Welk frisdrankmerk duikt regelmatig op in Futurama?', moeilijker is dan: 'Op welke planeet bevindt zich het paleis van Jabba the Hutt?' en de moeilijkste soort: 'Het transgalactisch liftershandboek: hoe heten de afstotelijke buitenaardse wezens die de aarde vernietigen?'

Kortom: een fantastisch spel, leuk en grappig, maar wel enkel voor de nerds (met geheugen) onder ons.

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Prijs: 29,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten