zaterdag 14 januari 2017

Review: De eeuw van de macht - Europa 1815-1914 - Richard J. Evans

De negentiende eeuw is misschien wel de meest wonderlijke periode uit de geschiedenis. Het was een tijd waarin alles wat als modern werd gezien ongelooflijk snel ouderwets bleek te zijn, waarin enorme steden binnen één generatie uit de grond verrezen, nieuwe Europese landen werden gevormd en mensen voor het eerst bijna direct over een afstand van duizenden kilometers konden communiceren.

Wat al deze veranderingen gemeen hadden, was het streven naar macht bij alle rangen en standen, van de bankier die op economische macht uit was tot de horige die onder het juk van zijn landheer probeerde uit te komen, van de ingenieur die het milieu ondergeschikt maakte aan het maatschappelijk belang tot de psychiater die de wetenschap gebruikte om de menselijke natuur te onderdrukken.
Richard J. Evans geeft een volledige beschrijving van de revoluties, de oorlogen en de opbouw van rijken die de negentiende eeuw markeerden. De eeuw van de macht is een boek van een historicus op het hoogtepunt van zijn kunnen en essentieel voor iedereen die probeert inzicht te krijgen in het Europa van toen én nu.

Recensie door gastblogger Tony

Een boek met veel lagen van geleerdheid en nieuwe inzichten waar ik zelfs nooit eerder over gehoord had. Wat vooral aangenaam was, was dat dit alles weergegeven en uitgelegd werd aan de hand van de levens van doodnormale mensen. Evans heeft al eerder bewezen dat hij een groot historisch onderzoeker is dat grondig te werk gaat. Maar zelfs hij kan, hoewel het een serieus dikke pil is, niet alles over het onderwerp verwerken in één boek. Daarvoor waren er te veel te snel veranderingen op het gebied van de samenleving, de politiek, religie etc. tijdens die honderd jaar in Europa.

Waar de auteur aanvankelijk een chronologische aanpak hanteert, gaat hij later over op het per item beschrijven van hoe er toen aan toeging, zoals bijvoorbeeld over de medische evolutie. Het gaat daardoor allemaal een beetje sneller, korter door de bocht, en die verandering in perspectief is even wennen, vond ik.

Maar waar de auteur de mist in gaat en dat zie je wel vaker bij dergelijke 'droge' non-fictie is dat de schrijfstijl allesbehalve vlot en boeiend is, waardoor het een boek is dat je eerder in meerdere stukken en brokken zult lezen en waarbij je hoofdstukken die je minder interessant vindt gewoon kan overslaan. Dan nog resteert er zeker genoeg boeiend materiaal, maar lees het dus niet als je moe bent.

De doorgewinterde historicus zal het leuk vinden om enkele vertrouwde paden te bewandelen, maar daarnaast hier en daar nieuwe pareltjes te ontdekken en de leek zal sowieso geïntrigeerd zijn.
Kortom: een veelzijdig verslag over het Europa van 1815 tot 1914 met voldoende nieuwe informatie, maar door de droge schrijfstijl enkel geschikt voor de geïnteresseerde amateur of professionele historicus. Hier en daar zitten er mooie en/of verduidelijkende illustraties in het boek verwerkt.
Richard J. Evans

ISBN: 9789048836406
Uitgeverij: Hollands Diep