woensdag 22 juni 2016

Review: Vermoorde onschuld - Dana Spiotta



Twee vriendinnen groeien op in het Los Angeles van de jaren tachtig en besluiten filmmakers te worden. Meadow en Carrie lijken in alles op elkaar – behalve in hun opvattingen over seks, macht, films maken en normen en waarden. Ze ontmoeten Jelly, een einzelgänger wier intiemste contacten via de telefoon verlopen. Jelly is ouder, sexy en mysterieus. Ze belt machtige mannen ongevraagd op en verleidt hen, niet met seks maar door naar hen te luisteren. Ze nodigt hen uit om zichzelf bloot te geven – en dat doen ze ook.

Een diepe zucht van voldoening en een overweldigend applaus voor dit fantastisch en briljant boek! Het is zo'n verhaal dat je beïnvloed, onder je huid kruipt. Dat zijn de gevaarlijke en uiteraard ook de beste.
De vertelstijl is meer dan uniek te noemen (moest dat mogelijk zijn): Spiotta gebruikt een  compleet nieuwe methode, namelijk via de documentaires die Meadow regisseert. De stukken over Jelly, die graag met mannen praat via de telefoon zonder verdere bijbedoelingen, zijn ook uiterst verslavend. Nooit geweten hoe telefoonlijnen in elkaar zaten en nooit verwacht dat hoe films gemaakt worden, welke technieken er allemaal bestaan, zo boeiend kon zijn. Ik krijg zin om zelf het vak in te stappen!
Spiotta gebruikt films om levensverhalen te vertellen en hoewel er geen enkel spannend element in het boek te vinden is (in de klassieke zin), vind ik het toch een van de meest spannende boeken van de afgelopen jaren.
Eigenlijk is geen enkel van de drie vrouwen niet leuk om te volgen. Je wil altijd beter hun gedachten kennen en meer over hun levens weten, tot in detail, en niets is saai. Diepgaande profielen en gebeurtenissen schetst Spiotta met een zekere zwier en nonchalance, alsof het haar geen enkele moeite kost.
Spiotta heeft alles haarscherp door en ziet dingen met veel intelligentie en donkere humor: de karakters, hun bezigheden, de maatschappij, de tijdsgeest.
Het is een van die zeldzame boeken die echt een verslavend effect op mij had; ik zoog ieder woord, iedere zin in me op met een enorme gretigheid.
Dit is weer zo'n boek dat ik aan al mijn vrienden wil aanprijzen, zo van: die moet je lezen, echt, ongelooflijk, een ontzettend goed, goed boek! Mijn man heeft het vaak moeten aanhoren, dus nu de beurt aan andere slachtoffers.
Ja, 'Vermoorde onschuld' moet zeker ook in mijn volgende top tien komen. Zeker weten.
Dana Spiotta

ISBN: 9789048831319
Uitgeverij: Hollands Diep
Pagina's: 303

Prijs: 19,99 euro 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten