zaterdag 3 oktober 2020

Review: Gewoon even optimaal genieten – Renske de Greef



Het enige wat je hoeft te doen is genieten, keihard genieten, genieten dat de vonken er vanaf vliegen – en snel een beetje, want het is zo voorbij. Deze en andere moderne levenslessen legt Renske de Greef in haar tweede bundeling stripcolumns onder de loep. In de haar zo kenmerkende stijl van engagement, fantasie en humor brengt ze herkenbare onderwerpen op een originele manier in beeld: van onze verering van discipline tot ons zwak voor het uitroepteken; van vetfobie tot de 5 Regels van Marktplaats. Ook over het ouderschap schrijft ze graag, grappig en eerlijk: hoe het voelt als je dochter verkondigt papa liever te vinden, haar nachtelijke transformatie tot ork of waarom een dag thuisblijven met de kinderen géén vakantie is.
Een uitbundig boek dat zowel in beeld als taal de wereld onderzoekt. Wel van genieten hè? WANT HET IS ZO VOORBIJ.


Het tweede strip/boek van Renske de Greef en ik kan hierna oprecht zeggen: ik ben verslaafd!
Ze kan niet gauw genoeg met haar volgende komen.
Het is één en al genieten, van haar aparte en spitsvondige kijk op de maatschappij, de vragen die ze stelt bij sommige gedrag, woordgebruik of normen, de leuke en veelzeggende illustraties, en de vele ‘Ja, dat herken ik zo goed, ik ben net zo!’.

Na het lezen wil je gewoon vrienden worden met de auteur, omdat ze zo direct, scherpzinnig en humoristisch is, en ook niet bang is om zichzelf in een minder mooi daglicht te zetten.
Ik heb alleszins vaak hardop gelachen!
Ze heeft een geheel eigen, vrolijke stijl, zowel qua tekeningen als qua tekst, die toch de boodschap overbrengt, soms behoorlijk diep gaat en tot nadenken aanzet. Maar nergens heb je het gevoel dat ze een belerend vingertje opsteekt.

Maar vooral: het is volop genieten, en met een perfect evenwicht tussen luchtig – veel heerlijk, droge humor! –  en ernst.
En voor een heel breed lezerspubliek geschikt, zelfs voor mensen die niet van strips houden.
Nogmaals: ik ben superfan!
Ik wil meer Renske stript, veel meer!

ISBN: 9789038809045

Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar
Getekend en geschreven door Renske de Greef

Prijs: 20 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten