maandag 11 maart 2019

Review: De plaag – David Walton



Bioloog Paul Johns raakt tijdens een expeditie in het Amazonewoud vermist. Als hij weer opduikt heeft hij een gat in zijn geheugen en een schimmelinfectie die hem bijna het leven kost. Zodra hij genezen is, blijkt zijn communicatievermogen en geheugen sterk te zijn verbeterd. Ook andere zieke mensen in Zuid-Amerika zijn na genezing beter in staat om te communiceren en onthouden.

Maar dan blijkt dat de overlevenden zich gaan organiseren en een duister gemeenschappelijk doel hebben.

Paul beschouwt de schimmel als een waardevolle stap vooruit in de menselijke evolutie. Maar zijn broer, NSA-er Neil, is ervan overtuigd dat de schimmel tot de ondergang van de mensheid zal leiden.

Beide broers komen tegenover elkaar te staan op een steeds gevaarlijker internationaal strijdtoneel.




Het verhaal wordt verteld uit de ik-persoon van Neil. Een wiskundig genie, beetje impulsief en overmoedig, maar ook met een groot mededogen en een creatieve gedachtegang. Hij droomt er al lang van om bij de NSA te kunnen werken, net als zijn vader die nu aan dementie lijdt, en het lukt hem eindelijk.

Zijn broer, een al even intelligente wetenschapper, wordt besmet met de sporen van een schimmel in het Amazonewoud en van dan af zijn de poppen aan het dansen.

Ik heb een hoop bijgeleerd over schimmels en moet zeggen dat het een enorm intrigerend organisme is. Het verhaal dat de auteur voorschotelt… volgens mij zou het zowaar kunnen, of de auteur heeft me zo geïmponeerd met die theorie dat ik het mogelijk acht dat zoiets zou kunnen. Hoe dan ook, de opeenvolging van gebeurtenissen zijn razend spannend, bijna te spannend om te lezen.

Ik betrapte mezelf er op dat ik soms juichte voor de schimmels en hoopte dat zij zouden winnen, want het idyllische plaatje dat geschetst werd, was best aanlokkelijk.

Het karakter van Neil vond ik uitermate charmant, zelfs zodanig dat ik nog wel verhalen met hem in de hoofdrol zou willen lezen. Echt een held op sokken.

Ik kon nergens clichés ontdekken, zoals de typische romances die in de meeste verhalen open bloeien.

Behalve als je niet houdt van veel technische en politieke uiteenzettingen, zou ik zeggen: lezen dit verhaal, het zal je wereldbeeld op meerdere fronten veranderen (en dat zonder een schimmelinfectie). Maar zelfs al houd je er niet van, zoals ik, toch zal je volop van het verhaal genieten.

Een superintelligente thriller met een ongelooflijk briljant concept en hele leuke personages.


David Walton




ISBN: 9789045216638

Uitgeverij: Karakters uitgevers

Pagina’s: 399

Prijs: 21,50




Geen opmerkingen:

Een reactie posten