vrijdag 30 juni 2017

Review: Gebroken - B.A. Paris


Het begon die avond in het bos. Cass Anderson stopte niet om de vrouw in de auto te helpen, en nu is zij dood. Sindsdien wordt Cass elke nacht gebeld door iemand die zwijgt en ze weet zeker dat ze in de gaten wordt gehouden. Door het enorme schuldgevoel begint ze dingen te vergeten: of ze haar medicijnen heeft ingenomen, wat haar alarmcode is, en of er echt bloed zat op het keukenmes...


Na het vorige boek van B.A. Paris 'Achter gesloten deuren', dat ik uitstekend vond, wilde ik absoluut haar volgende uitgave lezen. Deze stelde me echter een beetje teleur en las ik vanaf het midden zelfs diagonaal.
Het begint boeiend en veelbelovend. Cass is net getrouwd met de knappe Matthew. Haar moeder is niet lang daarvoor gestorven en leed aan vroegtijdige dementie. Cass is daardoor continu bang dat ze ook dement zal worden op jonge leeftijd. Wanneer ze dingen begint te vergeten, zoals het bestellen van een kinderwagen, het tekenen van een contract voor het beveiligen van het huis, hoe ze een vaatwasser aan moet zetten etc., slaat de paniek haar om het hart. Bovendien is er een moordenaar in de buurt die haar vriendin Jane vermoord heeft en ze vermoedt dat hij het is die haar iedere dag met een zwijgtelefoon belt omdat ze Jane vlak voor de moord nog gezien heeft.
Ik had al gauw een vermoeden hoe de vork in de steel zat en het bleek inderdaad zo te zijn. Voor mij bevatte het verhaal dus geen verrassingen. Ook vond ik het te langdradig; ja, we begrijpen dat Cass zich schuldig voelt ten opzichte van haar vriendin, dat moet niet eindeloos herhaald worden. Ook wanneer Cass te weten komt wat er allemaal aan de hand is, is de uitleg daaromtrent te uitvoerig.
De personages zaten wel goed in elkaar, daar geen negatief woord over.
Ik ben er ook van overtuigd dat veel lezers dit een goed boek zullen vinden, en dat het ideaal is om op een zomers terrasje te lezen, maar de meer kritische thrillerlezer zal het al gauw vervelen.
Na haar schitterende debuut 'Achter gesloten deuren', dat ik iedereen kan aanraden, was dit verhaal een slap vervolg. Sorry, Paris.
B.A. Paris

ISBN: 9789026339394
Uitgeverij: Ambo/Anthos
Pagina's: 358
Prijs: 20 euro



Geen opmerkingen:

Een reactie posten