donderdag 1 juni 2017

Review: Wat jij niet ziet - Sarah Pinborough


Louise is een alleenstaande moeder. Tijdens een zeldzaam avondje uit ontmoet ze een man en valt als een blok voor hem. De maandag erop ontmoet ze haar nieuwe baas, David. De man uit het café, die getrouwd blijkt te zijn, en die zegt een fout te hebben begaan. Dan ontmoet Louise Adele, de vrouw van David. De twee raken bevriend en Louise leert een heel andere kant van David kennen. Er lijkt iets goed mis in hun huwelijk. Louise wil weten wat...



#WTFthatending wordt aangeraden om te gebruiken bij recensies van dit boek. Ik dacht eerst: wat een goede reclamestunt, maar ze hebben gelijk! Inderdaad WTFthatending! Het was lang geleden dat ik nog een dergelijk ingenieus, superspannend, ongelooflijk vlot geschreven boek heb gelezen. Ik weet niet waar te beginnen, maar alles aan dit verhaal klopte, was perfect, en het is zo'n boek dat ik later nog eens wil lezen, maar dan met een andere blik; de blik die het einde al kent.
Deze schrijfster zal ik absoluut in de gaten houden; wanneer komt haar volgend boek please please uit?! Al lijkt het me voor haar ontzettend moeilijk om deze kwaliteit te overtreffen.
Het boek verschijnt pas 28 juni en ik hoorde bij de gelukkigen die het ongecorrigeerd leesexemplaar heeft mogen lezen, maar ik zou zeggen: zet dit boek alvast op je to buy lijstje, want die moet je, moetmoetmoet je, lezen!
Laat ik het zo stellen: de personages zitten verdomd goed in elkaar en je voelt iedere beweging en emotie, hoort iedere gedachte, ziet door hun ogen, alsof je ze zelf bent. Ze zitten goed in elkaar en het is een spannend plezier met hen mee te leven. Het verhaal wordt verteld vanuit twee personages in de ik-vorm en het is altijd duidelijk wie op dat moment het hoofdstuk invult. Af en toe word je naar het verleden gegooid en bij sommige verhalen vind ik dat vervelend, hier echter totaal niet. Het draagt bij aan de geheimzinnigheid.
Het plot is gewoon om U tegen te zeggen. Het blijft draaien en kronkelen, maar zakt nergens in en boet nergens in aan geloofwaardigheid. Boeiend tot het einde. Intelligent met een snuifje mysterie wat het een heerlijke mix maakt.
De schrijfstijl? Mooi, prachtig, speels en vlot. Geen woord te veel of te weinig.
Het is echt zo'n boek dat je tijdens iedere verloren of gevonden seconde oppakt, al is het maar dat je enkele zinnen verder kunt lezen. Ik was geobsedeerd door het verhaal, dacht er continu aan.
Dus aanrader? Hell Yeah! Absoluut! Zonder twijfel! Barricadeer maar alvast voor de boekhandel of bibliotheek op 28 juni of houd je creditcard maar alvast bij je voor de laptop, want als je dit boek niet leest of koopt, mis je een ongelooflijk sterk verhaal.
En ja, de 'Daily Mail' heeft gelijk, dit zal ongetwijfeld mijn favoriete thriller van het jaar worden.
Via deze link kun je het alvast reserveren.
Doen doen doen!
Sarah Pinborough

Brief van uitgeverij die bij boek zat: hilarisch!

ISBN: 9789044350579
Uitgeverij: The House of Books
Pagina's: 398
Prijs: 19,99



Geen opmerkingen:

Een reactie posten