zondag 23 april 2017

Review: Als dit zo doorgaat (Let's make literature great again, with all the best words!) - diverse auteurs

Als dit zo doorgaat bevat nieuwe verhalen van welluidende literaire stemmen. Doel is de zeggingskracht van literatuur aan te wenden om hoofden en harten van mensen te bereiken en invoelbaar te maken wat er op spel staat - nu en tot in de verre toekomst - en in welke situatie we kunnen belanden als de abnormaliteit van het trumpisme normaliseert en de opmars van het populisme doorzet. Durven we stil te staan bij de vraag: welke wereld zijn we aan het maken?
Tweets, Faceookposts, nieuwsberichten en opiniestukken haken vooral in op de dagelijkse actualiteit. Als er een vergezicht wordt geboden, dan is dat een abstract vergezicht en een klassieke roman als 1984 liet al zien dat literatuur zo'n vergezicht ook invoelbaar kan maken. Literatuur staat midden in de maatschappij en heeft een lange houdbaarheidsdatum.
Met verhalen van Karin Amatmoekrim, Mohammed Benzakour, Walter van den Berg, Hanna Bervoets, A.H.J. Dautzenberg, Matthijs Eijgelshoven, Rob van Essen, Anne-Gine Goemans, Daan Heerma van Voss, Thomas Heerma van Voss, A.F.Th. van der Heijden, Jannah Loontjens, Lieke Marsman, Alma Mathijsen, Jan van Mersbergen, Nelleke Noordervliet, Christine Otten, Jamal Ouariachi, Gustaaf Peek, P.F. Thomése, Wytske Versteeg, Ivo Victoria en Frank Westerman.

Ik begon met goeie moed en heel veel zin aan deze omnibus met dystopische verhalen. Ik ben gek op doemscenario sci-fi verhalen, maar werd hierin toch een beetje teleurgesteld. Hoewel stuk voor stuk met veel kunde geschreven, miste ik originele invalshoeken. Toch heb ik van de bundel genoten en realiseer ik me des te meer hoeveel Nederlandstalig schrijftalent er bestaat. Er zitten zeker een paar pareltjes tussen met inzichtelijke en realistische wendingen, bangelijk en herkenbaar. Ik beperk me in deze recensie tot de verhalen die me konden charmeren.
De aftrap begon goed met het verhaal 'Voor de zondeval' van Nelleke Noordervliet. Met big brother elementen niet meteen vernieuwend, maar vlot geschreven en met lekker veel dialogen.
Het verhaal 'De neuzen van onze laarzen' van Walter van den Berg geeft treffend de stupiditeit van racistische kuddegeesten aan. 'Jacques d'Or' van Karin Amatmoekrim had ondanks de dreigende ondertoon een vrolijk toontje door de adorabele hoofdpersoon Jacques. 'De knorrige koningin' van Mohalled Benzakour vond ik aangenaam om te lezen en bevatte herkenbare machtsspelletjes. 'Interview met de moordenaar' van Daan Heerma van Voss legt de vinger op de zere pols dat iedereen een moordenaar in zich heeft, als je maar ver genoeg gedreven wordt.
'Achter glas' van Thomas Heerman van Voss was een verademing, een goed geschreven stukje geloofwaardige sci-fi, net als 'Een wereld zonder mannen' van Alma Mathijsen: schitterend geschreven en nogal creepy.
Pakkend en mooi geschreven vond ik 'Een glimp van wie je zou kunnen zijn' van Christine Otten.
Ook 'Pussy I' van Anne-Gine Goemans kon me enorm bekoren, de lijn tussen realiteit en fictie is hier flinterdun.
En last but not least, ze behoren tot mijn favoriete Nederlandstalige schrijvers en ze hebben me absoluut niet teleurgesteld. Op dergelijke verhalen zat ik te wachten. Het heerlijke sci-fi verhaal 'Dit is hoe vlierbessen ruiken' van Hanna Bervoets en 'Het normalisatiebureau' van Auke Hulst. Beide met originele elementen in een vlot leesbaar jasje.
Al bij al zou ik deze verhalenbundel toch wel aanraden, alleen al omdat het een eye-opener is en de schrijvers ieder op hun eigen manier de hedendaagse problemen doorgetrokken hebben naar toekomstige scenario's die niet eens zo ongeloofwaardig zijn, in tegendeel. Bovendien zijn het stuk voor stuk literaire hoogstandjes, met zelfs een soort van gedicht en een stuk dat wel een wetenschappelijke verhandeling leek.
Er zal voor ieder wat wils in deze omnibus te vinden zijn.
Alleen... zoals goede schrijvers nu eenmaal kunnen en moeten: de kans is groot dat je van hun toekomstbeeld een tijdje wakker ligt.

ISBN: 9789026339813