donderdag 2 juni 2016

Review: Dictator - Robert Harris

Marcus Cicero, de meest briljante advocaat uit de geschiedenis, leeft in ballingschap ver van Rome. Hij is een gebroken man en heeft al zijn macht verloren. Maar zoals hij zelf zegt: ‘Zolang er leven is, is er hoop.’
Zijn steun aan zijn politieke rivaal Caesar zorgt er voor dat hij Italië weer in mag. Cicero vecht zich een weg terug naar de macht om nog eenmaal de meest dominante figuur in de Romeinse politieke wereld te zijn.
Dictator is het afsluitende deel in de Cicero-trilogie, waarin eerder Imperium en Lustrum zijn verschenen: een ongekende weergave van een van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis: de val van het Romeinse rijk en de moord op Julius Caesar.

Een ware meester in het schrijven geeft ons hier een verhaal over de meesterlijke schrijver, redenaar, politicus en filosoof Cicero. Cicero is een van de mensen uit de Romeinse oudheid die het meest aan informatie heeft nagelaten. Door hem als uitgangspunt te nemen geeft dit boek ons een unieke kijk, verantwoord weergegeven, van een van de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis: de overgang van een Romeinse republiek naar een keizerrijk. Robert Harris heeft me nog nooit teleurgesteld, ook nu weer niet. Het Cicero-verhaal is een klassiek verhaal dat al vaak verteld is en toch weet Harris op zijn unieke wijze het nieuw leven in te blazen, je mee te voeren naar nog onontdekte delen van het leven van Cicero. Ongelooflijk hoe hij dit telkens weer doet en daarom vind ik Harris een van de topschrijvers van dit moment. Een afgrijselijk, ongelooflijk goed boek. Ik betrapte mezelf dat ik langzaam las en pauzes inlaste door een ander boek tussenin te lezen. Niet omdat ik het geen goed boek vond, in tegendeel! Ik wilde het zo lang mogelijk rekken, er zo lang mogelijk van genieten; ik wilde absoluut niet dat het boek zou stoppen. Hij schrijft zo goed dat je, hoewel het einde van Cicero gekend is, toch teleurgesteld bent, omdat het ook het einde betekent van dit boek. Al mag Cicero er zelf niet meer zijn, gelukkig is Robert Harris er wel nog om ons in de toekomst te plezieren met hopelijk nog veel boeken.
Robert Harris

ISBN: 9789023495635
Uitgeverij: Cargo