maandag 13 mei 2024

Review: De Fluistervlammen 1 - Het geheim van de doolhofstad - Jordan Lees

Een groots, magisch avontuur voor fans van Nevermoor

Benjamiah woont boven de oude en stoffige boekhandel van zijn oma. Hij piekert veel, want hij is bang dat zijn ouders gaan scheiden en hij heeft weinig vrienden. Maar dan krijgt hij per post een mysterieuze pop opgestuurd. De pop komt ’s nachts op magische wijze tot leven en blijkt in een aap en een vogel te kunnen veranderen. Benjamiah volgt de vogel door een verborgen deur in de boekhandel naar een andere wereld. Een wereld die bestaat uit een doolhof van straten, waar kleur net zo waardevol is als goud en waar getoverd wordt met behulp van poppen...

Op deze magische plek, de stad Slingerwald, ontmoet Benjamiah de brutale Elizabella. Zij is vastbesloten de verdwijning van haar broer op te lossen. Benjamiah en Elizabella moeten het tijdens hun zoektocht opnemen tegen kleurenstropers, een bloeddorstige Minotaurus en een duistere magiër die over Slingerwald regeert. Zullen ze Elizabella’s broer terugvinden en komt Benjamiah ooit weer thuis?

De Fluistervlammen - Het geheim van de doolhofstad is een kinderboek om zelf te lezen vanaf 9 jaar, boordevol magie en spanning, met prachtige zwart-witillustraties van Vivienne To. Voor de fans van Harry Potter, Narnia en Nevermoor.

Wat een prachtig, origineel verhaal! Het komt een beetje langzaam op gang, maar dat wordt meer dan goedgemaakt door het ene avontuur op het andere en de unieke, veelzijdige wereld die de auteur geschept heeft. Actie volop, vertederende momenten, maar vooral heel veel magie en wonderlijke wezens en plaatsen.

Benjamiah en Elizabella zijn beiden kinderen die je meteen in je hart sluit. Ze vullen elkaar perfect aan, een stille, intelligente Benjamiah en een onverschrokken, recht-door-zee Elizabella. Het idee van de poppen die ze altijd bij zich hebben en die in wat voor dier dan ook kunnen veranderen, vond ik een erg goed gevonden idee, en bovendien geven ze een schattige toets aan het verhaal.

De auteur schuwt gruwelijke scenes niet, wat ik alleen maar goed vind, want kinderen kunnen best wat hebben en vinden griezelen over het algemeen leuk.

Ik ben blij dat dit slechts het eerste deel is, want ik heb nog lang niet genoeg van de avonturen in Slingerwald. Ik hoop ook dat ze dit verhaal gaan verfilmen, want wat zou de magie van het scherm spatten, zeg! Perfect geschikt voor jong én oud!

9789000387861

28 maart 2024

384 pagina's