zaterdag 6 januari 2024

Review: Kinderen krijgen is optioneel - Marloes De Vries



Het eerste echte boek voor de bewust kindvrije vrouw
In deze geïllustreerde, narratieve non-fictie neemt Marloes de Vries je mee langs alle ongepaste opmerkingen, (voor)oordelen en maatschappelijke drempels waarmee je te maken krijgt als bewust kindvrije vrouw. Met humor, grappige statistieken, af en toe een stripje en vooral zonder oordeel laat ze zien hoe een leven eruit kan zien als je weloverwogen besluit om geen kinderen te krijgen.
Een broodnodig boek dat zorgt voor begrip, herkenning, beschouwing, een lach en een traan, en dat hopelijk het taboe dat rust op (geen) kinderen krijgen eindelijk openbreekt.
Allereerst: petje af voor de mooie illustraties die alles nog treffender weergeven.

Eindelijk een boek dat zegt hoe het is voor de vrouwen die bewust kiezen om geen kinderen te krijgen. Het was voor mij een bevestiging voor wat ik al die jaren voelde. Hoewel ik al een poos in de menopauze zit, en dus de optie om kinderen te krijgen niet meer heb, vond ik het toch heel erg verhelderend om te lezen. Ik heb ook nooit spijt gehad van mijn keuze en net als de auteur heb ik ook even getwijfeld (en gelukkig gekozen voor het niet hebben van kinderen, want dat zou voor mij niet goed gesweest zijn).

De Vries geeft haarfijn de twijfels weer waar vrouwen mee kampen, de vooroordelen tegenover kindvrije vrouwen, de druk van de maatschappij (want als je een baarmoeder hebt, moet je toch een kind krijgen? Ik vond het een goede vergelijking van de auteur toen ze stelde: het is toch ook niet omdat je stembanden hebt, dat je dan zanger moet worden?).

Af en toe geeft de auteur de dingen ook een komisch, humoristisch tintje, waardoor ik soms glimlachend las.

Het boek staat ook vol quote's van andere kindvrije vrouwen en ook die waren leuk om te lezen, omdat je inderdaad beseft dat je niet de enige bent en best veel vrouwen kiezen om zonder kids door het leven te gaan (1 op de 5). Ik herkende me ook in heel veel uitspraken. 

Op de binnenkant van de harde kaften staan portretten van bekende vrouwen uit de geschiedenis die bewust voor een kindvrij leven kozen, zoals Georgia O'Keeffe, Stevie Nicks en vele anderen. Leuk! 

De Vries is ook superobjectief. Ze zegt nergens dat het wel of niet hebben van kinderen beter is, ze hebben allebei hun voor- en nadelen. Zolang je maar uit jezelf, volgens jouw gevoel, kiest voor het één of het ander, dan is alles best.

Ze pleit ook voor het verdraagzamer zijn naar elkaar toe. Of je nu een moeder bent of niet, we zijn allemaal vrouwen, en daar heeft ze een goed punt. Ik ben dan wel gelukkig zonder kinderen, maar dat geldt niet voor alle vrouwen. Zolang we maar respect hebben voor elkaars keuzes.

Een topboekje die ik iedere vriendin, moeder of niet, zal aanraden. Zelfs mijn man wil het graag lezen.
Als je twijfelt over het wel of niet nemen van kinderen, dan raad ik dit boek hard aan, want het zal je, met tips en raad, helpen in je keuze.

Nederlands 
Hardcover 
9789463493734 
22 november 2023 
208 pagina's
Blossom Books
23,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten