zondag 26 februari 2023

Review: Aap in pak - Nicky Runge

Mijn naam is Ava Zhang. Op het moment dat ik dit schrijf besta ik nog. Maar wanneer je dit leest ben ik niet meer op deze wereld. Compleet vervaagd. Einde oefening. Alhoewel, ik moet zeggen dat een deel van mij er nog zal zijn, maar niet meer zal bestaan in deze vorm. Eigenlijk zal hetgeen wat van mij overblijft voor eeuwig voortbestaan. Het is me namelijk gelukt om onsterfelijk te worden. Het zit zo.

Ik ben de blauwdruk voor een nieuw type robot.

Op het moment dat Searle Inc. een vrouwelijke robot wil ontwikkelen voor een alsmaar groeiende generatie eenzame mannen ontmoet robotingenieur Jahid de excentrieke Ava, die zonder enig doel lijkt rond te zwerven in Hongkong. Wanneer hij een reeks experimenten op haar uitvoert en besluit dat haar hersenen de blauwdruk zullen vormen voor zijn uitvinding, wordt Ava halsoverkop verliefd op hem. Als Jahid zich steeds meer lijkt af te zonderen door zich op zijn uitvinding te storten, komt Ava langzaamaan meer te weten over de ware doeleinden van het project. Ze besluit om aan de nieuwe levensvorm een boodschap achter te laten, om niet alleen de robot op de hoogte te stellen van haar ware scheppingsverhaal, maar ook om dat van de mens eindelijk recht te zetten.

Een zeer geslaagd debuut.

Ik twijfelde of dit boek iets voor mij zou zijn, maar ik ben blij dat ik het gelezen heb.

Ava infiltreert in een gebouw waar er zich allerlei winkels en restaurants in bevinden om uit te zoeken wat er gebeurt is met vier vrouwen die vermist zijn. Ze is onderzoeksjournalist, maar in deze nieuwe gesloten en geheimzinnige wereld werkt ze als couponuitdeler. Via via leert ze Jahid kennen en dan komt haar wereld op zijn kop te staan.

Ik was bang dat het een té literair werk zou worden, maar geïntrigeerd door de flaptekst, wilde ik het toch lezen. De auteur heeft een supervlotte pen waardoor het nergens te langdradig wordt en je geboeid blijft lezen tot het einde. Het verhaal lijkt op een urban scifi door het robotgebeuren, en is het dat ook deels, maar de auteur heeft dit vooral gebruikt om duidelijk te maken hoe sommige mensen en culturen tegen vrouwen aankijken, hoe de mensheid zijn eigen soort en de planeet misbruikt, hoe geld het enige is dat telt en om andere maatschappelijke kritieken te uiten. Dat komt nergens belerend over en zit mooi in het spannende verhaal vervat. Naast het plezier dat het verhaal me gaf, heb ik dus ook heel wat opgestoken.

Ava komt soms wat naïef over en heel af en toe komt het hele verhaal een beetje simpel over, maar dat vermindert de leuke leeservaring zeker niet. Volgens mij was het ook de bedoeling van de auteur dat het zo zou overkomen.

Ik ben alleszins benieuwd wat het volgende boek van Runge zal zijn en wil het absoluut lezen.

9789044648256

19 januari 2023