woensdag 14 april 2021

Review: Buitenaards – Avi Loeb

Eind 2017 zagen wetenschappers van een Hawaïaans observatorium een object dat door ons zonnestelsel zweefde en zo snel bewoog dat het alleen van een andere ster kon komen. Avi Loeb, de beste astrofysicus van Harvard, liet zien dat het geen astroïde was; daarvoor bewoog het te snel langs een vreemde baan en liet het geen spoor van gas of puin achter. Er was maar één mogelijke verklaring: het object was een stukje geavanceerde technologie, gecreëerd door een verre buitenaardse beschaving. In Buitenaards neemt Loeb lezers mee in het spannende verhaal van de eerste interstellaire bezoeker die in ons zonnestelsel werd waargenomen. Hij schetst zijn controversiële theorie en de diepgaande implicaties daarvan: voor de wetenschap, voor religie en voor de toekomst van onze soort en onze planeet. Een geestverruimende reis door de verste uithoeken van wetenschap, ruimtetijd en de menselijke verbeelding. Buitenaards daagt lezers uit voorbij de sterren te kijken en kritisch na te denken over wat er nog meer is, hoe vreemd het ook lijkt. Abraham (AVI) Loeb is hoogleraar sterrenkunde en oprichter en directeur van Harvards Black Hole Initiave. In 2012 selecteerde Time Loeb als een van de vijfentwintig meest invloedrijke mensen ter wereld.

Een vijftiental jaar geleden was ik uitermate gefascineerd door alles wat met onderzoek naar buitenaards leven te maken had. Ik bezocht congressen, las tientallen boeken en discussieerde met vrienden urenlang over het onderwerp. De belangstelling vanuit de media werd naar verloop van tijd minder, alsook die van mij (misschien omdat The X-files niet meer op televisie te zien was, hoewel nu wel weer via de streamingsdienst Disney Channel).

Dit boek trok dus mijn aandacht, want ik dacht: eindelijk! Eindelijk weer een boek door een erkend, serieus genomen wetenschapper over buitenaards leven.

Loeb gebruikt veelvuldig vakjargon en technische termen, maar gelukkig maakt hij ook vaak gebruik van vergelijkingen uit het alledaagse leven, zodat ingewikkelde theorieën ook voor de leek begrijpelijk zijn.

Aan de hand van alle anomalieën die ‘Oumuamua, de naam die het object kreeg, maakte legt Loeb stapsgewijs uit waarom de verklaringen dat het iets natuurlijks (zoals een meteoriet of komeet) zou zijn, niet kloppen. Loeb baseert zich uitsluitend op feiten en bewijzen om zijn theorie te staven.

Jammer genoeg, zo stelt hij, ziet de academische wereld het zoeken naar buitenaards leven als het zwarte schaap, omdat er (nog) geen bewijzen voor gevonden zijn. Maar diezelfde wetenschappers doen wel onderzoek naar de multiversum theorie, hoewel daar evenmin bewijzen voor zijn gevonden.

Loebs verklaring voor buitenaards leven is heel plausibel. Hij zegt: ‘Wij zijn er toch ook?’.

Hij betreurt het dat zijn theorie voor het object in de ruimte door het gros van de wetenschappers niet eens nader wordt onderzocht. Net als indertijd met Galilea, toen hij bewijs had dat de Aarde om de zon draaide en dat bewijs door zijn telescoop te zien was. Zijn toehoorders weigerden simpelweg om door de telescoop te kijken, zodat ze niet in twijfel gebracht konden worden.

Loeb pleit eveneens voor meer out of the box denken bij wetenschappers. Wetenschappers kiezen nu te vaak conformistische onderzoeksvelden die veilig door iedereen aanvaard worden. Het gaat niet enkel over het object in de ruimte in het boek. Je leert ook meer over het ontstaan van het heelal, het ontstaan van het leven op Aarde en hij verklaart waarom we nog geen contact met buitenaards leven hebben gelegd. Een interessant en grensverleggend boek!

Vier op vijf sterren.

ISBN: 9789044643268

Uitgeverij: Prometheus