zaterdag 9 januari 2021

Review: Het duistere net – Carmen Mola

Op een hete zomerdag doet inspecteur Elena Blanco een inval in een woning. In de kamer van de tienerzoon doet ze een schokkende ontdekking: de jongen kijkt online naar een live uitgezonden wreed schouwspel, samen met talloze anonieme toeschouwers. Wie zit hierachter? Elena is al maanden bezig om de machtige criminele organisatie op te rollen die verantwoordelijk lijkt voor deze en nog veel meer extreme beelden. Maar kan ze de weg vinden in de donkerste krochten van het internet en houdt dit macabere complot verband met de verdwijning van haar zoon, die al jaren wordt vermist? Want waar is Lucas? Wie is hij nu? En welke grenzen is Elena bereid te overschrijden?

Dit is het tweede boek met inspecteur Blanco en haar elite-team in de hoofdrol. Je hoeft het eerste niet per se gelezen te hebben; er wordt voldoende herhaald om te begrijpen waarom Blanco handelt hoe ze handelt.

Het verhaal draait rond een gruwelijke organisatie die moorden en gevechten verkoopt en vergokt. De auteurs schuwen er niet voor om deze te beschrijven tot in afschuwelijke details. Als je daar niet tegen kunt, kun je beter dit boek niet lezen. Ik vond het passend bij het verhaal, en zeker niet onnodig. Zulke vreselijke mensen bestaan er nu eenmaal en om het ten volle te beseffen hoe wreed de wereld soms is, is het alleen maar goed dat de auteurs het gedrag zo scherp en confronterend beschreven.

Het plot zit goed in elkaar, ook alle stappen die de politie onderneemt om de organisatie te vinden. De karakters worden mooi geschetst en voldoende zodat je ze allemaal goed leert kennen en met ze kunt meeleven.

Het enige minpuntje vond ik de schrijfstijl. Die was niet zo pakkend en vlot, maar toch heb ik het boek graag uitgelezen.

3 1/2 op 5 sterren.

ISBN: 9789401627115