zaterdag 8 augustus 2020

Review: Het dilemma – B.A. Paris



In Het dilemma van BA Paris geeft Livia een groot feest ter gelegenheid van haar veertigste verjaardag. Ze droomt er al van sinds haar bescheiden bruiloft, jaren geleden. Iedereen die ze liefheeft zal op het feest aanwezig zijn, behalve dochter Marnie, die in het buitenland studeert. Stiekem is Livia opgelucht dat Marnie niet kan komen. Ze moet haar echtgenoot Adam iets vertellen over hun dochter, een geheim dat ze heeft ontdekt, maar ze wacht totdat het feest voorbij is zodat hun geluk niet wordt verstoord. Adam wil dat alles perfect is voor Livia en heeft vliegtickets voor Marnie gekocht, zodat ze als verrassing aanwezig kan zijn. Op de dag van het feest krijgt hij vreselijk nieuws. Hij moet het eigenlijk aan Livia vertellen, want hoe kan het feest nu doorgaan? Maar Livia ziet er zo gelukkig uit en de gasten kunnen er ieder moment zijn…

Hoever zou jij gaan om je lief nog een paar gelukkige uren te laten beleven? Eerder schreef BA Paris de bestsellers Achter gesloten deuren, Gebroken en Breng me terug. Met Het dilemma slaat ze een nieuwe richting in.




Met haar eerste boek had Paris een schot in de roos, vandaar dat ik graag haar volgende wilde lezen. Echter, haar tweede, derde en ook dit boek stelden me teleur.

Het begint goed en intrigerend. Je vraag je af wat het geheim is dat Livia met zich meedraagt, een geheim zo groot dat ze het al weken voor haar echtgenoot achterhoudt.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee hoofdpersonages. Livia, die eindelijk na zoveel jaren haar groot feest krijgt, maar worstelt met een geheim. En haar echtgenoot, Adam, die eveneens met een dilemma zit en hij kan maar niet besluiten of hij Livia voor of achter het feest moet inlichten.

Het jammere aan dit verhaal is dat er veel herhaald wordt. De innerlijk gevechten waarmee beide hoofdpersonages kampen worden tot eindeloos toe gerekt. Op den duur had ik zoiets van: ‘Ja, nu weet ik het wel, ga door.’ Je verwacht ieder moment dat er iets verrassends gebeurt, maar dat komt maar niet.

Het boek was beter een novelle geweest, want veel pagina’s hadden geschrapt mogen worden. Paris wilde waarschijnlijk zo de intense emoties van de personages uitdiepen en benadrukken, maar mij verveelde het alleen maar, waardoor ik me minder in hun situatie kon inleven. Het was voorspelbaar en te langdradig.

2 op 5 sterren.



ISBN: 9789026351204



Uitgeverij: Ambo-Anthos

Pagina’s: 335



Prijs: 20,99


Geen opmerkingen:

Een reactie posten