woensdag 19 augustus 2020

Review: Dorst – Amélie Nothomb



Nog nooit was Jezus zelf aan het woord – tot nu. In een aangrijpende en gewaagde monoloog vertelt hij in zijn laatste uren over zijn leven, zijn grote liefdes en zijn meer dan menselijke gevoelens. Aan het kruis ziet hij zijn fouten in en herschrijft hij terloops de geschiedenis zoals we die kennen.

In Dorst zet Amelie Nothomb de laatste momenten van Jezus zonder schaamte of vrees naar haar hand. "Dit is mijn persoonlijke Jezus, en ik kon het schrijven ervan niet langer uitstellen.'




Ik verslind de boeken van Nothomb stuk voor stuk, want ze verrassen me telkens weer door de spitsvondigheid, de droge humor en het bijzondere taalgebruik.

Dit zit eveneens in dit boek vervat, maar toch vond ik dit verhaal iets minder geslaagd.

Een originele insteek, dat zeker. De gedachten en het gedrag van Jezus vlak voor zijn kruisiging en ook nog na zijn dood. De misverstanden die in de bijbel staan, want bepaalde dingen had Jezus helemaal niet zo gezegd als zijn apostelen beweren. En Jezus had nogal wat diepzinnige overpeinzingen en ideeën over de liefde, de mensheid en zijn vader.

Misschien omdat er minder dialogen of vreemde personages in  het verhaal te vinden waren, dat ik deze nog steeds goed, maar minder goed dan haar vorige boeken vond.

Hoe dan ook: het is altijd een hemelse beleving (die omschrijving past des te meer bij dit boek) om een verhaal van Nothomb te lezen.

'Maar’ drie en een half op vijf sterren omdat het iets minder vlot las.



ISBN: 9789401612319

Hardcover



Uitgeverij: Xander

Pagina’s: 172



Prijs: 21,99


Geen opmerkingen:

Een reactie posten